Opinió

DE MEMÒRIA

Locomotores i túnels

Pau Sans, directiu de Ferrocarrils de Tarragona a Barcelona i França (TBF), havia treballat abans a Saragossa i havia anat elaborant unes tesis contundents. Davant del miratge del lliure comerç i atesa la pobresa de les terres d'Espanya, deia que l'única sortida era l'enginy i el treball industrial

“Cata­lu­nya ha de sane­jar l'admi­nis­tració espa­nyola, exi­gint en les seves ofi­ci­nes, públi­ques o pri­va­des, la més rigo­rosa mora­li­tat”, decla­rava, al 1887, l'engi­nyer Pau Sans i Gui­tart, direc­tiu de Fer­ro­car­rils de Tar­ra­gona a Bar­ce­lona i França (TBF), en nom de l'asso­ci­ació Lliga de Cata­lu­nya. I afe­gia: “Cata­lu­nya, amb son exem­ple, arros­se­garà les sim­pa­ties d'altres regi­ons que, com ella, desit­gin el benes­tar per medi del tre­ball i l'eco­no­mia i, entre totes, podran fer una cam­pa­nya ferma i segura per la rege­ne­ració total d'Espa­nya.” Aquests bons propòsits (que seguei­xen per a una part de la població cata­lana del segle XXI) eren pre­ce­dits, però, d'obser­va­ci­ons més rea­lis­tes. Per exem­ple, que Cata­lu­nya té “un pre­sent ple de vida i d'acti­vi­tat, i d'empre­ses mer­can­tils i indus­tri­als, que són exòtiques i fins antipàtiques a les demés regi­ons espa­nyo­les.”

Pau Sans havia tre­ba­llat, amb TBF abans, a Sara­gossa, i havia anat ela­bo­rant unes tesis con­tun­dents. Davant del miratge del lliure comerç i atesa la pobresa de les ter­res d'Espa­nya, deia que l'única sor­tida era l'enginy i el tre­ball indus­trial: “Hemos de agu­di­zar nues­tro inge­nio para suplir con el tra­bajo y la indus­tria la ari­dez de nues­tros cam­pos.” Aquest enginy es basava en el capi­tal humà: “El capi­tal inte­lec­tual de un país es por si solo uno de los resor­tes más pode­ro­sos de su pros­pe­ri­dad.” A la Sara­gossa de 1867 un 90% de la població no sabia lle­gir ni escriure. I als grans cen­tres de població hi havia: 1) “la codi­cia del capi­ta­lista” i 2) “la rela­jación del obrero, que de un salto pasa de la mise­ria a la esplen­di­dez, sin haber ven­cido la valla de su edu­cación”.

En aquests matei­xos anys, un altre engi­nyer català, Edu­ard Maris­tany i Gibert, també de TBF (i, després, de Madrid-Sara­gossa-Ala­cant), esde­vin­dria un altre exem­ple d'exe­cu­tiu de gran empresa que dedica una part del seu temps a escriure. Per exem­ple, un monu­men­tal trac­tat de cons­trucció de túnels fer­ro­vi­a­ris en diver­sos volums: El túnel de Argen­tona (1891-92).

Des de l'òptica econòmica, però, el interès de Maris­tany rau, sobre­tot, en el seu assaig sobre l'eco­no­mia nord-ame­ri­cana: Impre­si­o­nes de un viaje por los Esta­dos Uni­dos (1905). Segons Maris­tany, l'èxit dels Estats Units es basa en les inver­si­ons en infra­es­truc­tu­res de trans­port (els fer­ro­car­rils) i, coin­ci­dint amb Pau Sans, en les inver­si­ons en edu­cació. Har­vard tenia uns 500 pro­fes­sors i 6.000 estu­di­ants. Amb un pres­su­post supe­rior al del Minis­teri d'Ins­trucció Pública espa­nyol.

L'aposta rege­ne­ra­ci­o­nista dels direc­tius cata­lans de 1887-1905 pas­sa­ria per obrir túnels per a la comu­ni­cació i els conei­xe­ments. I, alhora, per una curi­osa rei­vin­di­cació de la revo­lució can­to­na­lista de 1873, la d'Alcoi i de Car­ta­gena. Segons Sans, “en el fondo del can­to­na­lismo, o, por mejor decir, de la auto­nomía de las províncias –ejer­cida esta en el sen­tido pura­mente admi­nis­tra­tivo- había un pode­roso medio para el pronto y efi­caz des­ar­ro­llo de la riqueza”. Els engi­nyers eco­no­mis­tes, a favor del can­to­na­lisme “pura­ment admi­nis­tra­tiu”.

“Totes les classes socials”

L'associació Lliga de Catalunya, presidida per l'enginyer i economista Pere Sans, creada el 1887, féu una crida “als industrials i agricultors, comerciants i economistes, escriptors, artistes, historiadors, lletrats, sacerdots, gremis, a totes les classes socials”. L'article 7 dels seus estatuts establia quatre comissions de treball: literatura i art, legislació i història, agricultura i indústria, comerç i marina.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia