Empreses

Scutum preveu vendre mil motos elèctriques el 2016

L'empresa, participada per Repsol, La Caixa i CDTI, fabrica un vehicle per a flotes i ara en traurà un per a particulars

Esplugues, localitat on la marca fa el muntatge, recupera el vincle amb les dues rodes

Car­los Sotelo no té cap incon­ve­ni­ent a pro­cla­mar el lide­ratge de Scu­tum en el mer­cat de les motos elèctri­ques a l'Estat i a iden­ti­fi­car només un rival, ale­many per a més dades, a Europa. No és immodèstia el que demos­tra tenir el fun­da­dor i màxim res­pon­sa­ble de Scu­tum. Les xifres que exhi­beix par­len d'una marca amb gran capa­ci­tat de crei­xe­ment. En l'any que fa que comer­ci­a­lit­zen el pri­mer model d'escúter, dis­se­nyat i produït a Esplu­gues de Llo­bre­gat, ja n'han venut 150 uni­tats, i enguany aspi­ren a ven­dre'n entre vuit-cen­tes i un miler, i ini­ciar la comer­ci­a­lit­zació a Europa (sobre­tot als països del nord). Cal pen­sar que a tot l'Estat l'any pas­sat es van matri­cu­lar prop de 600 uni­tats entre ciclo­mo­tors i moto­ci­cle­tes.

De moment ja han tan­cat un acord amb una empresa postal per incor­po­rar cent uni­tats; nego­cien amb una firma de llo­guer que en com­pra­ria 500; a un dis­tribuïdor espa­nyol li han de lliu­rar 200 motos, i a un de britànic, 100 més; també l'empresa de mis­sat­ge­ria Ara Vic, amb una flota de 200 motos, n'ha com­prat 15 i vol migrar cap a la mobi­li­tat sos­te­ni­ble; igual­ment, alguns cos­sos de segu­re­tat locals n'han adqui­rit alguna.

Tota aquesta demanda pre­vista ha de sig­ni­fi­car per a Scu­tum pas­sar de fac­tu­rar uns 600.000 euros el 2015 a 2 mili­ons el 2016 (almenys aquesta és la pre­visió), i començar a plan­te­jar-se ampliar la planta, que ara té capa­ci­tat per fer unes qua­tre o cinc motos al dia, és a dir, unes mil a l'any. “Man­tin­drem el cen­tre de desen­vo­lu­pa­ment a Esplu­gues i bus­ca­rem un espai més ampli per a la planta d'aco­bla­ment a la comarca”, diu Sotelo.

Així doncs, aquest serà un any clau per al futur d'aquesta marca de motos par­ti­ci­pada per Rep­sol, La Caixa i CDTI, del Minis­teri d'Eco­no­mia i Com­pe­ti­ti­vi­tat (que tenen el 49%). També perquè a finals d'any trau­ran el pri­mer model per a usu­a­ris par­ti­cu­lars -les que estan comer­ci­a­lit­zant ara són per a flo­tes-, que incor­pora un meca­nisme d'extracció de la bate­ria perquè por­tar-la a casa no sigui un veri­ta­ble repte físic (pesa 20 kg). El dis­po­si­tiu, desen­vo­lu­pat per Scu­tum i paten­tat a tot Europa, es basa en l'extracció late­ral de la bate­ria, que reposa sobre unes rodes, de manera que en cap moment l'usu­ari no l'ha de car­re­gar. L'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona cal­cula que un 80% de les motos de la ciu­tat dor­men al car­rer.

Orígens.

Scu­tum va néixer com a empresa el 2011 però per enten­dre d'on va sor­gir la idea cal remun­tar-se al 2009, que és quan Car­los Sotelo va entrar a tre­ba­llar en una firma ale­ma­nya de motos elèctri­ques que ja no exis­teix. L'experiència va ser enri­qui­dora perquè, tot i que ell sem­pre ha estat vin­cu­lat al món de les dues rodes, va veure que el futur de la mobi­li­tat està en la moto elèctrica i que és una rea­li­tat ben dife­rent de la de ben­zina: “No con­ta­mina, però sobre­tot no fa soroll ni vibra, amb la qual cosa la con­ducció és més con­for­ta­ble”, explica. Però aquells anys venent els vehi­cles d'un altre que les produïa a Àsia li van ser­vir sobre­tot per saber què no s'havia de fer. “Vaig enten­dre que calia con­tro­lar la fabri­cació”, explica. També va veure que havia de trac­tar la bate­ria i el vehi­cle com a coses dife­rents.

Sota aquesta pre­missa es va ins­tal·lar a Esplu­gues, que d'aquesta manera recu­pera un pas­sat vin­cu­lat a les dues rodes (Mon­tesa hi tenia la fàbrica). Sotelo es va tan­car durant deu mesos amb pro­fes­si­o­nals de l'engi­nye­ria Ari­a­ne­Tech, de la firma de dis­seny 4id i l'IED Bar­ce­lona, i a finals del 2011 van tenir el pri­mer pro­to­tip: un ciclo­mo­tor amb una bona acce­le­ració que podia asso­lir els 100 km/h. Per a aquests ini­cis Car­los Sotelo va comp­tar amb 200.000 euros de la seva but­xaca i 500.000 més d'un crèdit d'Acció.

Amb una estruc­tura molt més sen­zi­lla que una moto de ben­zina, el 60% de les peces pro­ve­nen de proveïdors locals, el 20% d'Europa i el 20% res­tant d'Àsia. Les bate­ries són Sam­sung. Amb el pro­ducte ja “indus­tri­a­lit­zat”, esca­lar-lo a mesura que aug­menti la demanda no pre­senta difi­cul­tats i l'avan­tatge serà que els preus bai­xa­ran.

De la incorporació de Repsol, Sotelo valora sobretot el suport que ha rebut en temes com ara la gestió dels projectes: “Tothom veu Repsol com una empresa petroliera, però ells es defineixen com una firma de mobilitat, i si en el futur ens desplacem sense cremar combustible, ells hi volen ser”, assegura.
Facturació
600.000€
Treballadors
15
Any de fundació
2011
La iniciativa

Socis de l'escúter català

Scutum és un dels quatre socis (amb Volta, Torrot i Rieju) del consorci industrial impulsat per la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona per fer un escúter català. L'objectiu és que cada membre aporti el seu coneixement per dissenyar i produir conjuntament una moto urbana amb potencial per fabricar-ne unes 10.000 cada any, segons les previsions del govern català.

La iniciativa preveu la constitució d'una nova marca per comercialitzar les noves motos elèctriques i la creació de 30 llocs de treball.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia