Chelsea, un barri amb ritme i futbol

El Chelsea, com el seu barri, ha anat unit des de sempre amb la música

El 1972, l'oest de Londres era un dels llocs on calia anar si volies estar a la moda. Als carrers que envolten l'estadi de Stamford Bridge, joves que sense saber-ho esdevenien els pioners de tribus urbanes com ara els punks o els mods es barrejaven amb hippies, i compraven roba en botigues de la Fulham Road o la Kings Road, com les llegendàries SEX, propietat de la dissenyadora Vivienne Westwood, o Let it rock, de Malcolm McLaren, l'home que va revolucionar la música anglesa quan va esdevenir el productor del grup punk The Sex Pistols. Alguns d'aquests nois que es passejaven per aquests barris, pocs anys després acabarien protagonitzant batusses amb joves d'altres barris, més pobres i d'encara més a l'oest de Londres, que s'acostaven els dissabtes a la tarda a la zona per vendre fanzines d'extrema dreta a les portes de l'estadi del Chelsea. Joves pioners en altres fenòmens made in England, aquests més lúgubres: el hooliganisme i el moviment skin de dretes. El 1972, doncs, l'oest de Londres cremava, tot i que els membres dels Rolling Stones ja no hi eren: havien decidit abandonar el seu cau, a mig quilòmetre de Stamford Bridge, per anar a fer concerts i llançar televisors per les finestres dels hotels de l'altra banda de l'Atlàntic. Així ja no podien trobar-se als pubs, perruqueries o botigues de roba del barri amb els jugadors del Chelsea de l'època, com Peter Osgood o Terry Venables, amants de la bona taula i de la roba cara: camises de colors, pantalons de pota d'elefant, patilles de soldat napoleònic. Els Stones també s'allunyaven del seu descobridor i exmànager, Andrew Long Oldham, que durant molts anys va ser un fidel abonat a Stamford Bridge quan el Chelsea no guanyava res. Enrere quedaven les festes amb una altra veïna del barri, Marianne Faithful.

«Blue is the colour.»

Precisament aquell 1972, el Chelsea va arribar a la final de la copa de la lliga i, per celebrar-ho, l'equip va decidir estar a l'altura de la fama del seu barri, un dels que ha donat més grups de música de Londres. Aquell 1972, els jugadors del Chelsea van enregistrar una cançó en motiu d'aquella final –que van perdre contra l'Stoke City–, cançó que 36 anys després encara sona cada dia a Stamford Bridge: Blues is the colour. Sorprenentment, aquesta cançó va arribar al número 5 de les llistes d'èxits de tot Anglaterra, tot i estar dedicada a un club que llavors no era dels més populars. Malgrat tot, eren bons temps per al barri, i per al club, campió de copa el 1970 i de la recopa el 1971 (contra el Madrid). Amb un munt de grups que s'iniciaven en el món de la música als locals del barri o comprant jaquetes militars amb el símbol de la RAF a prop de l'estadi, el Chelsea va deixar clar aquell 1972 que estava a l'altura del barri. Sí, Stamford Bridge tenia ritme. Té ritme. Blue is the colour continua sonant uns quants cops per partit.

Temps de comèdia.

La relació del Chelsea amb la música, però, és fins i tot anterior al 1972. El barri de Chelsea solia tenir fama de bohemi, de niu de pintors, escriptors i artistes. Així, el barri va acollir durant les primeres dècades del segle XX diversos teatres on triomfava el music hall i la comèdia. I dos dels reis d'aquells escenaris, George Robey i Norman Long, es van inspirar en el Chelsea per fer riure la gent. Fins que guiats pel tècnic Ted Drake el Chelsea va guanyar la seva primera lliga el 1955, el club era considerat com un equip de jugadors amb mala sort, una colla de perdedors. Un club ideal per fer-ne escarni, ja que llavors l'escut del Chelsea era la imatge d'un pensionista, fent referència als soldats que s'havien deixat la salut per la reina a l'exèrcit britànic i passaven la resta dels seus dies en una residència propera a l'estadi. Doncs bé, el gran George Robey, que va arribar a tenir un contracte com a jugador amateur al Chelsea durant els primers anys de vida del club blue, solia fer broma sobre la sort del seu exequip, mentre que Norman Long va anar més enllà el 1933, en escriure i cantar la cançó On The Day That Chelsea Went and Won The Cup, (‘el dia que el Chelsea guanyi la copa'), cançó en què imaginava escenes esperpèntiques després d'un suposat triomf del Chelsea. Triomf que ell veia com a utòpic. Abramóvitx no havia ni nascut.

A les rodalies de Stamford Bridge, doncs, hi sona bona música, com en els anys trenta, el 1972, o aquell 1997 en què en motiu d'una altra final, en aquest cas de copa, els jugadors del Chelsea es van animar a tornar a cantar. En aquella ocasió, acompanyats de l'autor d'aquell himne, Blue day: el cantant Suggs, que s'havia fet famós anys abans com a líder del grup de ska Madness. Blue day es quedaria en la posició 22 de les llistes d'èxits, sense arribar a gaudir de l'èxit de Blue is the colour. Un altre aficionat del Chelsea de renom, a propòsit, és l'antic cantant del grup Blur, Damon Albarn.

Ara, però, aquell Swinging Chelsea dels anys seixanta ha cedit pas a un barri benestant, ordenat, net i ideal per comprar en botigues cares, però poc originals. El Chelsea, rebel a mort, i el ritme del vell Blue is the colour es barregen cada cap de setmana amb les notes de la cançó russa per excel·lència, Kalinka, que sona en honor al pare del Chelski: Roman Abramóvitx. El darrer resident il·lustre d'un barri amb ritme.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.