Motor

Veure-ho per creure-ho

La fórmula 1 més imprevisible i emocionant de les últimes temporades arriba a Catalunya

L'oportunitat s'ho val: sis campions en pista i no menys de cinc monoplaces guanyadors en potència

La fórmula 1 del 2012 hau­ria dei­xat en evidència l'antic eslògan del Cir­cuit de Cata­lu­nya. “L'emoció és venir”, anun­ci­ava fins fa un parell d'anys. I durant un temps la pro­clama va res­pon­dre a la rea­li­tat perquè d'emoció, un cop a la pista, n'hi havia més aviat poca i tot era força pre­vi­si­ble. Sort que els nous ges­tors van can­viar el lema per un “si no véns, no has vist res” més directe, més empàtic i, sobre­tot, més d'acord amb la rea­li­tat del moment. Una rea­li­tat mai no vista, perquè ja no és que en qua­tre cur­ses –i per pri­mera vegada en 63 anys d'història del cam­pi­o­nat– hi hagi hagut qua­tre mono­pla­ces i qua­tre pilots gua­nya­dors, i qua­tre líders dife­rents. És que no serà cap sor­presa que a Cata­lu­nya tri­omfi el cinquè home i el cinquè equip. Pen­sem en el poten­cial que ha demos­trat Lotus –tant amb Räikkönen i Gros­jean– i extra­po­lem-lo a una pista amb uns quants revolts ràpids, d'aquells que mar­quen la diferència entre els bons i els millors, com l'entrada de recta, la parabòlica en pujada del final de recta i el revolt 9 –abans de la recta del dar­rere– del Cir­cuit de Cata­lu­nya.

Pronòstic impos­si­ble

Quins són els millors? McLa­ren, sens dubte. Però Mer­ce­des, Red Bull i Lotus han donat mos­tres de ser gua­nya­dors en potència, i el millor temps de Romain Gros­jean en els test de Muge­llo –un altre cir­cuit ple de zones ràpides– abona que Lotus ho té tot per tri­om­far. No pas Fer­rari, tot i la victòria d'Alonso a Malàisia, però la Scu­de­ria, que sap per on fla­queja el seu F2012, és qui ha des­ti­nat més temps i mit­jans a la millora del mono­plaça, i els resul­tats s'han de començar a veure a Cata­lu­nya. Tot­hom intro­duirà nove­tats, sobre­tot en la zona poste­rior –sobre­tot els esca­pa­ments bus­cant el mira­cle aero­dinàmic, però també en el difu­sor– i en l'aleró fron­tal. Quan Mic­hael Schu­mac­her va gua­nyar el seu pri­mer títol (1991), Sebas­tian Vet­tel només tenia qua­tre anys. Ara, ells dos i qua­tre cam­pi­ons m és, Lewis Hamil­ton, Fer­nando Alonso, Kimi Räikkönen i Jen­son But­ton pug­nen per les victòries en cada cursa. També ho fan Nico Ros­berg o Mark Web­ber. I quan ha plo­gut, Fer­rari i Sau­ber s'han afe­git a la festa del podi, que ja han tre­pit­jat nou pilots i sis mono­pla­ces dife­rents. I segur que n'hi haurà més. En tota la tem­po­rada pas­sada només set pilots van cele­brar la cerimònia del xam­pany.

El cir­cuit de Cata­lu­nya no és una suc­cessió de rec­tes enllaçades per fortíssi­mes fre­na­des com els traçats d'última gene­ració dis­se­nyats per Her­mann Tilke. No té 20 metres d'ample i els revolts no adme­ten dues traçades en paral·lel. Però això no vol dir que no hi hagi avançaments. Aquest és un tòpic que el can­vis regla­men­ta­ris –aero­dinàmica, pneumàtics, KERS, DRS– ha enviat al record. En tot l'any 2011, només hi va haver tres grans pre­mis amb més avançaments que el de Cata­lu­nya, igual com el que rela­ci­o­nava posició pre­fe­rent i victòria. La F-1 viu el moment dolç de com­pe­ti­ti­vi­tat que sem­pre havia somiat i s'ha d'apro­fi­tar. L'espec­ta­cle serà de pri­mera mag­ni­tud i veure'l en directe serà un regal per als sen­tits que no s'hau­ria de per­dre.

Acti­vi­tat en marxa

El cir­cuit obre avui les por­tes als posseïdors d'entra­des pels qua­tre dies. Podran tre­pit­jar el car­rer de boxes, veure de prop els mono­pla­ces i els pilots i fer-s'hi fotos. També s'espera la roda de premsa ofi­cial, ja que ahir Fer­nando Alonso va insis­tir en les crítiques implícites a Nico Ros­berg per la seva con­ducció a Bah­rain, apro­fi­tant l'ani­ver­sari de la mort de Gilles Ville­neuve: “Abans hi havia més res­pecte perquè sabien que es juga­ven la vida. No dic que avui es faci tot mala­ment però no hi ha un res­pecte mutu, com a mínim per part d'alguns”.

AVUI
10.00-12.00 i 16.00-19.00: Visita al pit lane
DIVENDRES
10.00-11.30 i 14.00-15.30: Entrenaments F-1 08.30-09.15: Entrenaments GP3 12.00-12.30 i 16.00-16.30: Entrenaments GP2 17.00-17.45: Entrenaments Porsche Cup
DISSABTE
09.45-10:15: Entrenaments GP3 11.00-12.00: Entrenaments F-1 12.25-12.55: Qualificació Porsche 14.00-15.00: Qualificació F-1 15.40: Cursa GP2 17.20: Cursa GP3
DIUMENGE
09.25: Cursa GP3 10:35: Cursa GP2 11:45: Cursa Porsche Cup 14:00 Cursa Fórmula 1

Catalunya, el termòmetre de la temporada

Descomptant la primera edició, que es va disputar a la tardor del 1991, s'han fet 20 grans premis al Circuit de Catalunya en la part inicial de la temporada. En 15 d'aquestes 20 edicions, el monoplaça guanyador de la cursa ha estat el guanyador del campionat, i en 13 ha coincidit que el pilot vencedor del gran premi català ha estat el campió. L'entrada a Europa de la fórmula 1 s'ha fet per Catalunya en els últims anys, amb poques excepcions. A Montmeló els equips incorporen el principal paquet de novetats tècniques i aerodinàmiques del curs i és a partir d'aquí que es poden fer seguiments comparatius amb els últims testos de pretemporada.

Les dades històriques posen de manifest que Catalunya és un termòmetre gairebé infal·lible per calibrar quin serà l'equip dominador de la temporada. L'últim que es va saltar la norma va ser Lewis Hamilton (McLaren), campió el 2008 i només tercer a Catalunya rere el doblet Ferrari (Räikkönen i Massa).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.