MOTOR / FÓRMULA 1

Són viables dues F-1?

L'escissió obre tota classe d'interrogants sobre el futur de la competició

«Quina miniatura hauré de posar a la vitrina dels campions l'any que ve?», es pregunten els col·leccionistes que des del 1950 tenen un campió per cada any. És un dilema absolutament menor, però il·lustra com l'escissió pot somoure les arrels de la màxima competició automobilística. A partir de les miniatures de col·leccionista cap amunt, tot quedaria afectat i res tornaria a ser igual, amb conseqüències imprevisibles.

Altres experiències.

A aquest nivell, l'escissió més important que hi ha hagut va ser als Estats Units entre la Cart (o Champ Car), que tenia els millors cotxes i pilots –que anys més tard li van anar marxant– i la IRL, que tenia el negoci de les 500 Milles d'Indianapolis però un campionat deficitari. Es van separar per una disputa sobre qüestions de seguretat però han estat campionats reconeguts oficialment per l'autoritat esportiva dels EUA. Després de 12 anys d'aventura, i després de viure cada cop amb més estretors, es van unificar el 2008 sota el nom d'Indy Car.

Amb un plantejament més proper a la F-1, existeix l'A-1 GP, una competició promoguda per un xeic de Dubai, que es disputa a l'hivern mentre no hi ha F-1 amb monoplaces i motors derivats del Ferrari F2004 i amb pilots que han perdut el lloc en la F-1 al costat de veterans nord-americans i joves promeses. L'altre campionat, a un nivell inferior, és la Super League Fórmula (vinculada a clubs de futbol), que sobreviu com pot. El seu retorn comercial és baix.

Falta un regulador.

La F-1 alternativa seria més viable, però presentaria una complicació important, l'absència d'una institució que redacti reglaments, que homologui circuits, cotxes, cascos, vestimenta ignífuga, formi els comissaris tècnics i de pista –la FIA no cedirà els seus– i una llarguíssima llista de requeriments. Caldria crear un ens regulador, com es va fer el segle passat, quan les curses van proliferar, amb la comissió esportiva internacional, d'on va sortir el 1978 la FISA (Federació Internacional de l'Esport de l'Automòbil), absorbida per la FIA el 1991.

Les pressions de la FIA.

Els tentacles de la FIA són llargs i el seu potencial, coercitiu, enorme. Qualsevol proveïdor (motors, pneumàtics, gasolina...) que treballés en el campionat paral·lel tindria les portes tancades a les competicions FIA, que no són poques (F-1, ral·lis, turismes, camions, raids...). I qualsevol circuit que vulgui acollir una prova ha de tenir l'autorització de la federació estatal corresponent –que forma part de la FIA i l'obeeix– si no es vol arriscar a quedar-se sense altres proves.

LES GRANS PREGUNTES

1 QUI CORRERÀ LA F-1 DE LA FIA? La llista hauria de sortir avui, però si a Mosley li falten equips ho ajornarà. En principi, hi seran Williams, Force India, Manor, Campos, USF-1 i la resta vindrà dels equips que havien quedat fora del tall del passat dia 12. Una al- tra oportunitat per a Epsilon, Lola, Prodrive... 2 QUI PAGARÀ PER AQUESTA F-1? Ecclestone continua tenint els drets comercials però sense els grans equips, haurà de renegociar a la baixa –molt a la baixa– els contractes amb televisions i patrocinadors, i no vol acabar al jutjat amb mil demandes. Ingressarà menys i els equips també. 3 HI HAURÀ MÉS DESERCIONS? Ni pels equips de sempre ni pels nous és el mateix competir en la mateixa disciplina que Ferrari i McLaren o que no hi siguin. Tampoc és el mateix per als inversors i patrocinadors que sostenen aquests equips. Els diners estaran en el campionat paral·lel. 4 QUÈ FARAN PILOTS I CIRCUITS? Els pilots estan amb la FOTA, fins i tot els provadors. El campionat FOTA tindria tres cotxes per equip i hi cabrien. Els circuits tenen contracte amb la FOM i ho viuen amb una certa tranquil·litat perquè saben que Ecclestone anirà on hi hagi més negoci.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.