MOTOR / FÓRMULA 1

Escissió consumada

La FOTA declara que ja ha començat a preparar un altre campionat

Així van respondre els equips a les últimes propostes de Max Mosley

El consell mundial de la FIA podria decidir aviat un canvi de president

Fernando Alonso
RENAULT
«Ja que no s'ha arribat a cap acord, que és el que tots volíem, el menys dolent és saber que els equips han de- cidit continuar compe- tint al més alt nivell, amb la màxima tecnolo- gia i amb els cotxes més ràpids del món»
Max Mosley
FIA
«És una qüestió de personalitats i poder, del que un vol obtenir de l'altre. Quan s'acosti la primera cursa [del 2010] això canviarà i hi seran»
«Podem perdre un equip, dos o tres, així que ens caldran noves escuderies per cobrir les vacants. Els equips amb més tradició, Ferrari inclòs, necessiten ser-hi, i segur que hi seran. Això s'arreglarà»
Christian Horner
RED BULL
«Bernie [Ecclestone] està en una situació en què tots els seus elements clau diuen que no s'inscriuran. Si algú ho pot arreglar crec que només pot ser ell, però no sembla probable»

L'associació d'equips de fórmula 1 (FOTA) va respondre amb duresa a l'oferta que Max Mosley els va fer dijous. El president de la FIA els va comunicar que acceptava aplicar alguns canvis en el futur reglament i que apujava el sostre del pressupost per a l'any que ve fins als 100 milions d'euros. Però aquesta actitud tolerant no feia esment al tercer punt en conflicte, al cap i a la fi el més important: la signatura d'un nou Acord de la Concòrdia. Hores després, entorn de la mitjanit, la FOTA emetia un comunicat en què donava per feta la creació d'un nou campionat i raonava el perquè de la decisió.

L'associació d'equips denuncia que «la FIA i el propietari dels drets comercials [Bernie Ecclestone] han fet campanya per dividir la FOTA» i també que «han fet cas omís als desitjos de la majoria d'equips». Segons la FOTA, «desenes de milions de dòlars han estat retinguts a molts equips pel titular dels drets comercials, des de l'any 2006». El comunicat prossegueix dient que «malgrat l'ambient d'intransigència», la FOTA ha continuat mostrant-se compromesa amb trobar una entesa, però que ha arribat un moment en què «els equips no poden continuar comprometent els valors fonamentals de l'esport» i sense cap intenció de «modificar les inscripcions condicionals per al campionat 2010», requisit que Mosley considerava la moneda de canvi per negociar.

Per la FOTA, en aquesta situació «no hi ha cap més opció que iniciar la preparació d'un altre campionat que reflecteixi els valors dels participants i els seus socis». «Un campionat –es precisa en el comunicat– que tindrà un govern transparent i un reglament únic, que donarà suport als participants, escoltarà els desitjos dels aficionats i amb preus més barats per als espectadors d'arreu del món, socis i accionistes.» La FOTA conclou assegurant que «els millors pilots, estrelles, marques, patrocinadors, promotors i companyies històricament associades amb el màxim nivell de l'esport del motor seran protagonistes en aquestes noves sèries».

La FIA respon.

El màxim estament rector de l'automobilisme va mostrar inicialment la seva «decepció però no sorpresa per la incapacitat de la FOTA de trobar un compromís en benefici de l'esport», va afirmar que no deixarà que els equips «dictin les regles de la F-1» i va limitar fins ahir al vespre el termini d'inscripcions «incondicionals» per al campionat del 2010. La FIA preveia anunciar avui la llista definitiva dels equips admesos però no ho farà. Greument ferit, Mosley va tornar a l'atac, i en un comunicat oficial diu que els seus advocats han començat a examinar «l'amenaça de la FOTA de crear un campionat paral·lel». «Les accions de la FOTA en el seu conjunt, i de Ferrari en particular, suposen serioses violacions legals que afecten les relacions contractuals, la ruptura de les obligacions legals de Ferrari [a qui la federació considera vinculada amb el mundial de F-1 fins l'any 2012] i una greu violació de la llei de l'esport», esmenta la FIA, que anuncia que «emprendrà accions legals immediates».

En aquest foc encreuat, Ecclestone es manté en una posició més que discreta. I fidel al seu estil, contempla i pensa. Té la certesa que de les dues parts en conflicte, una en quedarà tocada. Encara més, es podria assegurar que sap perfectament qui rebrà més fort. Dimecres que ve la FIA celebra un consell mundial. Hi haurà tots els membres que donen suport a Mosley, però la situació actual i la pressió de l'Associació Europea de Constructors d'Automòbils (ACEA), que reuneix 15 fabricants, el poden acabar dinamitant. I aquí pot entrar en joc un personatge que de mica en mica i sense fer soroll s'ha anat alliberant de responsabilitats. Amb Jean Todt com a president de la FIA, el retorn a la normalitat seria immediat.

La FIA demora l'anunci del nom dels equips definitivament admesos

A l'anunci d'emprendre accions legals imminents contra els membres de la FOTA, la FIA hi afegia que la publicació de la llista definitiva d'inscrits en el campionat del 2010, anunciada inicialment per a avui, quedarà en suspens mentre la Federació Internacional d'Automobilisme «defensa els seus interessos legals». Una altra maniobra que podria tenir el seu fonament en els rumors que estructures poderoses com ara Prodrive i Lola, inexplicablement deixades de banda la setmana passada per la FIA –igual com Epsilon-Euskadi– en benefici de Manor i Campos Grand Prix, podrien estar pròximes a la FOTA. És a dir, que alguns dels suplents amb què comptava Mosley podrien canviar de bàndol. Joan Villadelprat va comentar ahir que a Epsilon-Euskadi continuen estant a l'expectativa. «La setmana passada vam dir que comparàvem la situació a una cursa de resistència, i s'està complint la previsió. No hi ha res definitiu. I nosaltres en sabem, de resistir», va afirmar el català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.