MOTOR / FÓRMULA 1

Mosley passa per la pedra

Els equips guanyen el duel a la FIA i el mundial mantindrà les regles

El límit pressupostari s'elimina i el president renuncia a la reelecció

Només hi haurà un campionat amb els equips que s'hi havien inscrit

El pre­si­dent de Fer­rari, Luca di Mon­te­ze­molo, va jugar per­fec­ta­ment les seves car­tes com a líder dels equips de la fórmula 1 agru­pats en l'asso­ci­ació de cons­truc­tors (FOTA) i va acon­se­guir que el pre­si­dent de la fede­ració inter­na­ci­o­nal, Max Mos­ley, baixés del burro i acceptés gai­rebé totes les seves deman­des en la lluita pel con­trol del cam­pi­o­nat del món de F-1. Mos­ley va pre­sen­tar com un èxit el pacte amb la FOTA, ja que evi­tava l'escissió i el mun­dial paral·lel pel 2010. Les feri­des de guerra per al diri­gent anglès són, però, mor­tals de neces­si­tat. Amb les ame­na­ces de tren­ca­ment del mun­dial i amb l'ambigüitat de Ber­nie Eccles­tone com a ali­ada, Mon­te­ze­molo va acon­se­guir gai­rebé tot el que s'havia pro­po­sat abans d'entrar a la reunió del Con­sell Mun­dial de la FIA ahir a París: anul·lar la limi­tació de pres­su­post pel 2010, que Mos­ley no es pre­senti a la ree­lecció i dele­gui imme­di­a­ta­ment qual­se­vol qüestió que faci referència a la F-1 i que la FOTA redacti el futur regla­ment del cam­pi­o­nat, que haurà de ser apro­vat pel senat de la fede­ració inter­na­ci­o­nal sense la intro­missió de l'actual pre­si­dent.

L'única herència enve­ri­nada que deixa Mos­ley a la FOTA és la incor­po­ració el 2010 dels tres nous equips que ja han estat accep­tats, Camps Grand Prix, Manor Grand Prix i el Team US F1. Com que s'ha anul·lat el límit pres­su­pos­tari, les altres escu­de­ries es com­pro­me­ten a ofe­rir el 2010 assistència tècnica per evi­tar que les diferències amb els equips actu­als siguin abis­mals. Les noves escu­de­ries comp­ta­ven sor­tir a com­pe­tir amb el límit pres­su­pos­tari fixat per Mos­ley (45 mili­ons d'euros) i ara ho hau­ran de fer sense cap límit, un esce­nari que no tenien pre­vist. Una de les vícti­mes de l'acord, Joan Vila­del­prat, que en prin­cipi es queda sense pos­si­bi­li­tats de fer el salt al mun­dial amb l'equip Epsi­lon Euskadi. La FIA també va inten­tar ven­dre com a una victòria per als seus interes­sos que els cons­truc­tors hagin accep­tat con­ti­nuar sota l'orga­ni­grama de la fede­ració. La veri­tat, però, és que ho faran amb abso­luta lli­ber­tat d'actu­ació, perquè tots els acords del Con­sell Mun­dial del 29 d'abril pas­sat són paper mullat. L'aus­te­ri­tat que es volia impo­sar s'ha de tor­nar a rene­go­ciar.

En aquest sen­tit, els equips accep­ten reduir en dos anys les seves des­pe­ses de com­pe­tició fins al nivell del prin­cipi dels anys 90. La FIA ho va bate­jar tot ple­gat com l'enèsim Pacte de la Concòrdia. De fet, tots els acords en el món de la fórmula 1 s'han ano­me­nat de la mateixa manera amb l'excusa que la fede­ració inter­na­ci­o­nal està ubi­cada en la plaça del mateix nom a París. L'últim, el del 1998, ja ha sal­tat pels aires i l'ante­rior, el del 1981, va durar qua­tre dies.

Els equips també van acor­dar man­te­nir els acords comer­ci­als amb l'empresa de Ber­nie Eccles­tone, la pode­rosa For­mula One Manag­ment (FOM), fins al 2010; uns acords, però, que a par­tir de lla­vors s'hau­ran de rene­go­ciar, sobre­tot en el repar­ti­ment dels pan­ta­gruèlics bene­fi­cis d'Eccles­tone entre els equips.

La renúncia de Mos­ley a con­ti­nuar diri­gint la FIA –abans-d'ahir encara amenaçava de tor­nar-se a pre­sen­tar– és una altra gran victòria per als equips. El seu pos­si­ble subs­ti­tut al cap­da­vant de la FIA és Jean Todt, l'home que va por­tar Fer­rari a sumar sis títols mun­di­als de cons­truc­tors i un home de con­sens en el món de la fórmula 1.

Els mem­bres de la FOTA s'havien de reu­nir avui mateix a Bolo­nya per con­fir­mar el seu tren­ca­ment amb la FIA si Mos­ley no renun­ci­ava als seus postu­lats, però després de la seva victòria d'ahir, els plans per a un nou mun­dial pas­sen a millor vida.

ELS EQUIPS 2010

ESCUDERIA
MOTOR
Ferrari Marlboro
Ferrari
Vodafone McLaren
Mercedes
BMW Sauber
BMW
Renault
Renault
Panasonic Toyota
Toyota
Toro Rosso
Per confirmar
Red Bull
Per confirmar
AT&T Williams
Toyota
Force India
Mercedes
Brawn GP
Per confirmar
Campos Meta
Cosworth
Manor GP
Cosworth
US F1
Cosworth

Ferrari presumeix per les cessions de la FIA

Ferrari, que liderava una revolta amb el suport de McLaren, BMW, Renault, Toyota, Red Bull, Toro Rosso i Brawn GP, va assegurar que la FIA va acabar aprovant absolutament totes les propostes presentades per l'associació d'equips (FOTA). «El campionat es disputarà dins d'un esperit de competició esportiva i tecnològica i tindrà regles clares i una gestió transparent», afirma l'escuderia, la primera de les grans marques que va amenaçar de fugir del campionat si l'obligaven a passar de 300 a 45 milions de pressupost. Ferrari i les altres grans marques també trobaven escandalós que a les escuderies que superessin el pressupost mínim se les limités tecnològicament. Ferrari admet que es retallarà la despesa, però de manera progressiva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.