Hi pensem?
Un informe de la Comissió de Fabricants de Pneumàtics indica que a l'Estat espanyol hi ha un 31 per cent de conductors que desconeixen l'existència del límit legal del desgastament de la goma
Les cinc companyies més importants de pneumàtics que operen a l'Estat espanyol (Bridgestone, Continental, Goodyear-Dunlop, Michelin i Pirelli) han posat en marxa una campanya dirigida a fer conèixer els límits de seguretat del pneumàtic. A partir d'un estudi realitzat els mesos d'abril i maig d'aquest any en diferents zones de l'Estat i amb consultes a 1.004 conductors, s'ha arribat a la conclusió que el 31 per cent d'ells ignoraven que el límit legal mínim de profunditat del dibuix del pneumàtic és de 1,6 mil·límetres.
Per zones, la que comprèn les demarcacions de Girona, Tarragona, Lleida, Mallorca, Osca i Saragossa és la que obté la millor avaluació, ja que l'esmentada xifra baixa al 16 per cent. Extrapolant les dades al conjunt de l'Estat, l'estudi de la comissió de fabricants denuncia que actualment hi ha en circulació quasi 3,5 milions de pneumàtics excessivament desgastats. Una altra qüestió és la pressió d'inflat. En la zona abans esmentada, el 32 per cent dels conductors afirmen que la revisen mensualment, és a dir, en l'interval de temps de temps recomanat.
Un element clau en la seguretat
Només cal tenir present que els pneumàtics són l'únic punt d'unió entre el vehicle i el sòl per fer-se idea de fins a quin punt esdevenen uns elements fonamentals en la seguretat viària. Un raonament lògic sota tots els punts de vista, però del qual un 9 per cent dels conductors no en volen saber res ja que, segons l'informe de la Comissió de Fabricants de Pneumàtics, són conscients que els pneumàtics que utilitzen estan més desgastats del compte o en mal estat però segueixen circulant sense canviar-los. L'esmentat informe també fa constar que uns cinc milions de vehicles es desplacen amb la pressió d'inflat inadequada, la qual cosa influeix tant en la seguretat com també en el consum de combustible. Pel que fa als danys estructurals, es calcula que hi ha en circulació uns 1.4 milions de pneumàtics amb deficiències. En vista de tot el conjunt de dades, l'esmentada comissió pretén incrementar el nivell de coneixement dels conductors sobre els pneumàtics i la seva repercussió en la seguretat, i també buscar el suport de les institucions en aquesta tasca de conscienciació.