Sagan culmina el treball
El Cannondale, l'equip de l'eslovac, va mantenir una pugna en la distància amb els equips de Cavendish i Greipel i la va guanyar
La general no va tenir variacions i el sud-africà Impey manté el lideratge abans de la muntanya
Peter Sagan va culminar la dura feina de tot el seu equip, el Cannondale, en l'etapa i va guanyar l'esprint a la meta d'Albi. L'eslovac, de 23 anys, va aconseguir la seva primera victòria d'etapa en aquesta edició número 100 del Tour, i ja n'acumula quatre en el seu palmarès. Fins ahir, el líder del Cannondale havia estat tres cops segon i una vegada tercer, però la victòria se li havia escapat. La classificació general no va tenir canvis i el sud-africà Daryl Impey (Orica) segueix com a líder, mentre que els favorits al triomf final van mantenir les diferències entre ells abans d'afrontar el primer contacte amb la muntanya.
L'etapa es va iniciar amb una escapada matinera de l'alemany Jens Voigt (RadoShack) i el francès Blel Kadri (Ag2r), que van arribar a tenir més de sis minuts d'avantatge. Darrere, la batalla es va iniciar en l'ascensió a La Croix de Mounis, de segona categoria, en el quilòmetre 80. El Cannondale es va posar a estirar, i en el tram de les rampes més dures van començar a quedar enrere força corredors. En especial, els velocistes, com ara el britànic Mark Cavendish i l'alemany André Greipel, que havien estat els guanyadors de les dues darreres etapes, en què es va arribar a l'esprint. Un cop superat el port, el grup de Greipel perdia uns dos minuts respecte al pilot, i el de Cavendish, més de tres. Els seus equips, el Lotto i l'Omega respectivament, es van començar a organitzar per reduir les diferències, i a uns 110 km de l'arribada es va iniciar un interessant duel en la distància.
Dos minuts i mig
Els dos grups perseguidors es van ajuntar, i els homes del Lotto i l'Omega van poder reduir diferències fins a situar el desavantatge al voltant dels dos minuts i mig. El Cannondale va saber mantenir aquest marge durant molts quilòmetres, però quan es va passar a l'esprint puntuable a 70 km de la meta, es va veure un xic de feblesa en el pilot. Això ho van aprofitar el navarrès Juanjo Oroz (Euskaltel), el belga Jan Bakelants (RadioShack) i el francès Cyril Gautier (Europcar) per escapar-se i agafar avantatge. Ràpidament, el Cannondale va tornar a estirar per no desaprofitar la bona feina feta fins llavors, ja que els tres escapats van arribar a tenir un minut de marge. El duel va ser a tres bandes en els següents quilòmetres, en els quals es va passar el port de tercera categoria de la Quintaine i es va enfilar cap a la meta. A 43 km del final i veient que no podrien atrapar el pilot principal, el grup de Cavendish i Greipel va desistir de la persecució després de prop de 70 km de dura lluita. Els companys de Peter Sagan, però, no es van poder relaxar, ja que al davant tenien tres homes que podien disputar-se el triomf.
Les carreteres de muntanya, estretes i revirades, van afavorir els escapats, però un cop es va entrar a la carretera principal que portava fins a Albi, a uns 17 km de la meta, es va veure que serien atrapats, cosa que va passar a tres quilòmetres del final. Sense ningú al davant, el Cannondale va començar a preparar l'esprint de Peter Sagan, i aquest no va fallar. Tot i que en els darrers metres l'alemany John Degenkolb (Argos) va intentar sorprendre Sagan, però l'eslovac va demostrar que era el més fort, el va superar clarament i va poder entrar a la meta assenyalant el nom del seu patrocinador en el mallot com a mostra que el triomf era de l'equip i en agraïment als seus companys per tota la tasca que havien fet durant l'etapa. Gairebé quinze minuts després (14:53), va arribar a meta el grup de Mark Cavendish i André Greipel, que un cop van deixar córrer la persecució van fer els darrers quilòmetres sense forçar gens ni mica la màquina.
Exhibir una allau d'estelades
Les seccions d'Osona, el Ripollès i el Lluçanès de l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) han organitzat alguns autocars per assistir a aquesta primera etapa de muntanya al Pirineu i divulgar el procés d'independència de Catalunya. Per aconseguir l'objectiu, a banda de l'exhibició del màxim nombre d'estelades possible, s'han editat fulls informatius en anglès i francès per repartir entre el públic a peu de carretera, i també es penjaran pancartes en totes dues llengües. Les dues iniciatives ja es van dur a terme el 16 de juny passat en l'últim gran premi de motociclisme del circuit de Montmeló. La destinació dels autocars serà Acs, al peu del darrer port de la jornada pirenaica. Un cop allà, i a banda de gaudir de l'espectacle de la prova in situ, tant del que mostra la cursa en si mateixa amb la lluita entre els corredors, com de la parafernàlia que l'envolta amb la caravana publicitària, es pretén informar els aficionats estrangers del moment que està vivint Catalunya. La convocatòria pretén escampar-se arreu del Principat, així com a la Catalunya Nord, i aconseguir durant l'ascensió final a l'Ax 3 Domaines que hi hagi una allau d'estelades que permeti visualitzar, des de tot el món, les ànsies de llibertat de la nació catalana.