Ecològic i barat

Recórrer 100 quilòmetres gastant només 4 euros en combustible i amb un baix nivell d'emissions contaminants és un dels reclams que ara ofereix el Chevrolet Aveo en la seva versió GLP

Chev­ro­let ha ini­ciat una aposta deci­dida pel GLP (gas liquat del petroli) com a com­bus­ti­ble. Models com ara el Matiz 0.8, l'Aveo 1.2, l'Épica 2.0 i el Cap­tiva 2.4 són els pri­mers i ben diver­si­fi­cats repre­sen­tants de la marca ame­ri­cana dins un mer­cat que anirà crei­xent a mesura que es vagin conei­xent aquesta alter­na­tiva als com­bus­ti­bles tra­di­ci­o­nals –la gaso­lina i el gasoil–, els seus bene­fi­cis medi­am­bi­en­tals i, fac­tor impor­tant, el preu. En el cas de l'Aveo 1.2 GLP, per exem­ple, la reducció d'emis­si­ons con­ta­mi­nants l'exi­meix de pagar l'impost de matri­cu­lació, que sí que satisfà el de gaso­lina. I si aquí hi afe­gim deter­mi­na­des sub­ven­ci­ons vigents actu­al­ment per impul­sar aquest tipus d'ener­gia en vehi­cles matri­cu­lats aquest any, el preu final no dife­reix del de la cor­res­po­nent versió de gaso­lina.

La pos­si­bi­li­tat de fun­ci­o­nar amb GLP és la nove­tat més recent de l'Aveo, un model prou cone­gut i que res­pon al con­cepte de cotxe barat –molt interes­sant en aquest moment– i, en línies gene­rals, ben equi­li­brat entre qua­li­tat i preu. Un cotxe que per mides i mani­o­bra­bi­li­tat es mou amb sol­tesa per la ciu­tat, manté un ritme cor­recte en car­re­tera –s'hi nota un excés de balan­ceig propi d'unes sus­pen­si­ons massa toves– i en el qual la bona altura del sos­tre pro­por­ci­ona més ampli­tud als ocu­pants de la ban­queta poste­rior.

Chev­ro­let limita el GLP al motor 1.2, que con­fi­gura la versió d'accés a l'Aveo i també par­ti­cipa de la mateixa garan­tia de 3 anys o 100.000 km. L'equi­pa­ment de sèrie inclou qua­tre air­bags, ajus­ta­ment del volant en altura, alçavi­dres davan­ters elèctrics i radi­o­cedé amb MP3. L'aire con­di­ci­o­nat és opci­o­nal, igual que els llums de boira. En canvi, el con­trol d'esta­bi­li­tat o els coman­da­ments de la ràdio al volant no estan dis­po­ni­bles.

Diferències imperceptibles

A banda que al ralentí baixa una mica la remor, no hi ha absolutament cap altra sensació diferent en la conducció del Chevrolet Aveo 1.2 segons si funciona amb gasolina o si ho fa amb gas. És lògic si es té present que elements mecànics com ara relacions del canvi, suspensions i frens són idèntics, i que funcionant amb GLP només es perden uns insignificants 5 CV de potència en la franja més alta de revolucions, que es compensen amb un superior parell en règims baixos. El propulsor funciona exactament amb la mateixa finesa i amb les prestacions pròpies de la seva cilindrada, bones per moure's dins la ciutat i, tal com estan les coses avui en dia pel que fa al volum de trànsit i les limitacions de velocitat, suficients fora d'ella.

El que sí que es nota és a l'hora de fer números i calcular el cost del consum. Els arguments es decanten en favor del GLP. I aniran sent més favorables a mesura que es vagi expandint l'actualment minsa xarxa de subministrament d'aquest tipus de combustible. I és que un cost entorn dels 4 euros per recórrer 100 km ja és un indicatiu prou convincent –funcionant amb gasolina, el consum mitjà d'aquest mateix motor és de 5,5 litres cada 100 km– al qual, a més, cal afegir-hi els beneficis que per al medi ambient comporta la menor emissió de partícules contaminants (amb gasolina, 132 g/km de CO2).

MOTOR: 1.206 cc. 4 cilindres/16 V. POTÈNCIA: 79 CV a 6.000 rpm. PARELL: 114 Nm a 3.800 rpm (*). CANVI: Manual, cinc marxes. SUSPENSIONS: McPherson/Eix semirígid. FRENS: Discos de 236 mm / Tambors. LLARGADA, AMPLADA I ALTURA: 3,920/1,680/1,505 m. DE 0 A 100 KM/H: 12,8 segons (*). VELOCITAT MÀXIMA: 170 km/h (*). CONSUM MITJÀ: 7,2 l/100 km. EMISSIONS DE CO2: 117 g/km. DIPÒSIT DE COMBUSTIBLE: 48 litres (GLP) i 45 litres (gasolina). PREU (5 portes): 11.075 euros (sense aplicar les subvencions). (*) Valors oficials funcionant amb gasolina.

Procés automàtic

El moment d'engegar i mentre la temperatura de l'aigua no arriba als 40 graus són les úniques fases en què el motor de l'Aveo GLP s'alimenta de gasolina. A partir de la temperatura esmentada, una centraleta electrònica gestiona el canvi automàtic del combustible. Un gasificador (vegeu-lo al costat dret de la foto) transforma el líquid GLP procedent del dipòsit en el gas que mitjançant una conducció específica arribarà als injectors electromecànics, instal·lats en línia. Si s'esgota el GLP torna a entrar en funcionament, també d'una manera automàtica, la combustió de gasolina. La suma dels dos sistemes allarga l'autonomia fins a aproximadament els 1.200 km.

Cinc díodes

Un petit i discret testimoni situat a la part central baixa del davantal informa el conductor de l'Aveo del mode de funcionament del motor i el combustible que consumeix. Quan el díode vermell està encès, això vol dir que el propulsor s'alimenta de gasolina. Els quatre díodes verds indiquen el nivell de càrrega de GLP que hi ha al dipòsit. En qualsevol moment, el conductor també pot decidir utilitzar únicament gasolina. N'hi ha prou prement el botonet situat a la part central d'aquest testimoni.

El segon dipòsit

Aixecant la tapa del sòl del maleter no apareix la roda de recanvi sinó que en el seu lloc hi ha el dipòsit de GLP, en aquest cas de 48 litres. Una capacitat que no s'acaba d'omplir mai perquè els dispositius de seguretat aturen automàticament la càrrega del subministrament quan el combustible ocupa un 80 per cent del dipòsit, capacitat amb què es disposa d'autonomia per a uns 450 km. La roda de recanvi queda substituïda per un kit d'emergència, i amb això es manté invariat el volum útil del maleter, de 220 litres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.