Eternament gran

El Mini és un dels cotxes que més empremta han deixat en la història dels ral·lis. Tres victòries en el de Montecarlo entre els anys 1964 i 1967 –quatre sense una absurda desqualificació– en donen fe

Sem­bla estrany que un cotxe de dimen­si­ons tan con­tin­gu­des arribés a ser tan immen­sa­ment gran en com­pe­tició, sobre­tot en els ral·lis. El Mini Coo­per S forma part de la lle­genda del de Mon­te­carlo gràcies als seus resul­tats en una època en què la duresa i la difi­cul­tat de la prova no tenien res a veure amb les actu­als. El pri­mer avís el van donar Rauno Aal­to­nen i Paddy Hopkirk l'any 1963, quan amb un Mini Coo­per de 998 cc i només 56 CV van aca­bar ter­cer i sisè, res­pec­ti­va­ment. I la con­fir­mació va arri­bar l'any següent amb el pri­mer Coo­per S, per al qual John Coo­per havia desen­vo­lu­pat un motor de 1.071 cc i 70 CV. Stu­art Tur­ner, direc­tor espor­tiu, no va dei­xar res a l'atzar i, entre altres detalls, va convèncer Dun­lop de desen­vo­lu­par uns pneumàtics de per­fil baix per a aquell cotxe.

Hopkirk va acon­se­guir el pri­mer gran tri­omf del Mini Coo­per S, va amar­gar la vida als Ford i Chrys­ler ofi­ci­als i, de retruc, la de l'Automòbil Club de Mònaco (ACM), que veia en les mar­ques ame­ri­ca­nes el millor reclam per pro­mo­ci­o­nar el seu ral·li a l'altre cos­tat de l'Atlàntic. L'any 1965, ja amb pro­pul­sors de 1.275 cc que de sèrie dona­ven 76 CV, Timo Maki­nen va fer bons els pronòstics i va vèncer en una cursa a la qual la neu va apor­tar una difi­cul­tat màxima i que només van aca­bar 35 dels 237 equips que l'havien ini­ciat.

La revenja de l'ACM va arri­bar l'any 1966. Tres Mini Coo­per S 1300 de grup 1 (turis­mes de sèrie) van mono­po­lit­zar els pri­mers llocs, però, igual que els Ford Cor­tina Lotus ofi­ci­als, van ser des­qua­li­fi­cats en una minu­ci­osa revisió tècnica en què final­ment es va arri­bar a des­co­brir que les bom­be­tes que hi havia dins els fars no com­plien el que exi­gia el codi de cir­cu­lació francès. El tri­omf va ser ator­gat al Citröen DS de Pauli Toi­vo­nen, que per clas­si­fi­cació era cinquè. Des d'aquell moment, els Mini Coo­per van tenir un compte pen­dent que Rauno Aal­to­nen va sal­dar el 1967 amb la ter­cera victòria a Mon­te­carlo d'aquells petits –però alhora tan grans– cot­xes angle­sos. La nova gene­ració repre­sen­tada pels Porsche 911, Alpine A-110 o Lan­cia Ful­via van ser el prin­cipi del final dels Coo­per S. L'any 1971 va ser tan­cat el depar­ta­ment de com­pe­tició i poc després l'empresa va fer fallida.

Ruptura amb les normes de disseny

El naixement del Mini va respondre al plantejament de la British Motor Corporation (BMC) de crear un cotxe al més petit possible (3,05 metres) però de quatre places, que gastés poca gasolina i que fos assequible. Requisits amb què Alec Issigonis va tenir prou arguments per trencar les normes de disseny que hi havia en aquella època i aplicar la seva creativitat en un projecte tan innovador.

El Morris Mini Minor va ser presentat fa 50 anys, el 26 d'agost del 1959. El més probable és que en la seva creació no es pensés ni un moment en la competició. Però la qualitat de la seva estructura, la lleugeresa i una tracció davantera que el feia summament àgil en les condicions difícils van propiciar que BMC obrís ben aviat un departament de competició i ja l'any 1960 enviés dotze unitats del Mini –amb el modest motor de 848 cc i 34 CV– al Ral·li de Montecarlo. Un primer pas que gràcies a l'amistat que hi havia entre Issigonis i John Cooper, present en la fórmula 1 des de l'any 1950 com a constructor, va engrescar a anar més enllà.

BMC va donar el vistiplau a Cooper per desenvolupar una sèrie del Mini amb motor de 55 CV. Aquells primers Mini Cooper es van començar a vendre el setembre del 1961 i van entusiasmar tant que al cap de ben poc va arribar al mercat el Cooper S amb 1.071 cc i uns excepcionals 70 CV. La llegenda havia començat.

Brunells, el referent català

Actualment, els Mini segueixen sent ben presents tant en els ral·lis per a cotxes històrics com en qualsevol concentració de clàssics. Esportivament, aquest model també va deixar una bona empremta del seu pas a Catalunya i arreu de l'Estat espanyol. Aquí van destacar dos preparadors: Miquel Brunells i Molvi. Brunells, a més, pilotava el seu propi cotxe, amb el qual va aconseguir uns èxits sorprenents. Amb un Cooper S, el barceloní va acabar 7è absolut al Ral·li Costa Brava del 1969 i l'any següent, amb el cotxe ja pintat amb els colors groc i verd –els de l'Escuderia Montjuïc– amb què se'l recordarà sempre, va guanyar el campionat de Catalunya de velocitat, estructurat en pujades de muntanya. L'any 1971, Brunells va canviar el Cooper S per un dels Mini fabricats per Authi a Espanya, un vehicle del qual va arribar a extreure 120 CV per 600 kg de pes i que més que córrer volava. El sisè lloc al campionat estatal de velocitat, encapçalat per quatre prototips Porsche 908, ja ho diu tot.

Commemoració

La celebració dels 50 anys del Mini presidirà la 26a edició d'Auto Retro, del 4 al 8 de desembre, al recinte de Fira de Barcelona a Montjuïc. El Club Mini Cooper presentarà les dues unitats més emblemàtiques del Mini, procedents del Heritage Motor Centri de Gaydon (Anglaterra): el primer que va sortir de la cadena de producció (matrícula 621 AOK) i el que va guanyar el Ral·li de Montecarlo, l'any 1964, pilotat per Paddy Hopkirk. Els organitzadors d'Auto Retro també anuncien la presència del pilot irlandès, que actualment té 76 anys. El cartell oficial d'aquesta pròxima edició d'Auto Retro, obra del francès François Bruère, reprodueix una escena d'aquell esdeveniment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.