Educar per prevenir

Aquest és el lema sota el qual Montesa Honda ofereix als motoristes els serveis d'un centre de formació en aquests moments únic a Europa

Honda té, arreu del món, 36 instal·lacions per a la formació de motoristes. A Europa, però, només hi té el denominat Honda Institut de Seguretat (HIS), a Santa Perpètua de Mogoda. Un centre que ocupa 25.000 metres quadrats dins les instal·lacions de Montesa Honda i que ha representat una inversió de quatre milions d'euros. Amb 17 anys d'experiència en la denominada Honda Escola de Conducció, la filial estatal de la marca japonesa disposa d'un equipament completíssim per contribuir a millorar la tècnica i la percepció que els motoristes –amb mínima o molta experiència, tant és– tenen en la conducció d'un vehicle de dues rodes. Es basa en tècniques de conducció defensiva i tecnologies d'allò més avançades que ja incorporen molts models de Honda. Per aconseguir perfeccionar el nivell de control, el HIS disposa de diverses àrees: aules on s'imparteixen classes teòriques, simuladors de conducció i pràctica exhaustiva i perfeccionista en pista.

El HIS diversifica el seu programa de formació en set cursos, tots amb una fita concreta i de desenvolupament específic. S'imparteixen a partir dels 6 anys d'edat i amb diferents tipus de vehicles: infantils, escúters de 50 i 125 cc i motos entre 250 i 600 cc. El primer curs és especial per a nens i es realitza els caps de setmana. El segon és de seguretat viària i va destinat als centres escolars. Ja per a un amplíssim ventall de participants –particulars, empreses, clubs, associacions o institucions– hi ha els de convalidació del permís B a A1; tres més de conducció defensiva (en nivells bàsic, mitjà o superior) i finalment, un de dirigit especialment a experts: professionals o, simplement, que busquen la perfecció en la conducció.

SEMPRE ES POT APRENDRE.

Qui més qui menys, els conductors de moto tenen una tècnica suficient per conduir i circular correctament. Ara bé, el que no pot negar ningú –i aquí també s'han d'incloure tots els conductors de cotxes, camions, etc.– és que sorgeixen determinades situacions que ens superen i ens demostren que no se'n sap mai prou. Per més experiència que es tingui, sempre hi pot haver un imprevist que, per exemple i en el cas dels motoristes, els faci anar per terra. El que pretén el HIS és buscar el nivell de perfeccionament de la conducció en moto des de la base fins al punt més elevat. I ho fa sustentant-se en la conducció defensiva i el perfeccionament de la tècnica, dos puntals bàsics.

Quatre àrees en 25.000 metres quadrats

En els 25.000 metres quadrats de les instal·lacions del Honda Institut de Seguretat a Santa Perpètua de Mogoda hi ha definides quatre àrees bàsiques de conducció, a més de l'edifici que inclou taller, garatge, dues aules, vestidors i la zona denominada Asimo, on hi ha un munt de simuladors. En detall, es disposa d'una pista asfaltada de 8.500 metres quadrats i ús polivalent, on es poden practicar tot tipus de situacions que succeeixen en la conducció d'una moto en el dia a dia. Girs, rampes, equilibri, control sobre asfalt irregular, etc.

Just al costat hi ha la pista off road, on s'aprèn el control de la derrapada, fonamental per poder circular amb seguretat quan, per la pluja, humitat, fred, etc., les condicions d'adherència no són òptimes. A banda d'aquests dos amplis circuits, també hi ha una petita àrea de trial, que permet valorar fins a quin punt és important l'equilibri en la conducció d'una moto, i una llarga pista amb asfalt de diversos coeficients de fricció per practicar la frenada amb sistema antiblocatge de frens i sense, i veure clarament la diferència. Exercici que, evidentment, s'executa amb motos perfectament equipades per evitar el més mínim risc.

Aprendre la tècnica

Globalment, el diversificat programa d'ensenyament del Honda Institut de Seguretat té com a objectiu final millorar la tècnica del conductor sobre la moto. Això explica que les pràctiques de trial i off road siguin tan importants. I és que el tacte dels frens, el control de la moto quan derrapa sobre un ferm inestable, l'equilibri del pilot o bé la manera com aquest distribueix el seu pes sobre la moto en segons quines situacions esdevenen factors fonamentals.

No hi ha cap dubte que amb aquesta tècnica ben apresa són de més bon prevenir els accidents i també es poden resoldre millor els imprevistos i, amb una mica de sort, reduir-los a un simple ensurt. Al HIS també s'ensenya la tècnica de conducció defensiva, la manera més efectiva d'evitar riscos. Com? Doncs, augmentant la percepció de tot el que es té al davant i alliçonant de com adaptar la conducció a les condicions de la carretera.

Tot inclòs

El HIS disposa de tot el material necessari per a la pràctica de les tècniques als diferents circuits. Motos de tota mena –escúters, off road i esportives de notable cilindrada– i també tot l'equipament per a la persona: casc, guants i proteccions per al tors i les cames. El preu de cada curs (entre 70 i 100 euros) també inclou la gasolina i l'assegurança.

Per recordar-ho

A més de l'ampli ventall d'activitats que es poden practicar en el HIS, Honda entrega als participants un interessant manual de tècniques bàsiques de conducció. S'hi repassen molts dels continguts de les classes teòriques i va acompanyat d'un DVD amb material extra per poder visualitzar i entendre encara més bé les situacions descrites.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Una golejada regeneradora

Barcelona
 

Brutalitat de l’estrella Nunn

ATENES / bARCELONA
 
 

Decepció absoluta a Barbastre i adeu a la copa

barcelona
 

El Barça rep el Barcelos, un dels grans d’Europa

BARCELONA
 

L’1x1 del Barça a Son Moix

 

Hapoel, inversió d’Eurolliga

SAMoKOV (BULGÀRIA)
 
Alex Latinjak
psicòleg del bàsquet girona

“No s’escriuen llibres sobre esportistes fracassats”

girona