Opinió

Tribuna

Jueus i grecs

“El paral·lelisme en els dos pobles i en el desenvolupament de les seves cultures és gran malgrat la diferència radical d'explicació i fonament

Segons Jac­ques Attali, totes dues civi­lit­za­ci­ons, jueva i grega, tenen una gran influència en la cre­ació del que avui és la cul­tura d'Occi­dent, però en apa­rença són antitètiques. Ho són
real­ment?

Els grecs són filòsofs, els jueus, pro­fe­tes; els grecs són poli­teis­tes, el jueus, mono­teis­tes; els grecs volen domi­nar i uti­lit­zar el que tro­ben en propi bene­fici, és l'Ate­nes de Pèricles al segle V aC la inven­tora de l'impe­ri­a­lisme modern, és a dir, del con­trol i el poder per la intel·ligència i la raci­o­na­li­tat, els jueus s'acon­ten­ten de sobre­viure i con­tem­po­rit­zar espe­rant l'arri­bada del Mes­sies.

En els tex­tos grecs l'autor és absent de la història, Homer no és pre­sent a La Ilíada; Moisès és, però, l'autor i el pro­ta­go­nista del seu propi relat. Ulis­ses torna a casa després de la guerra de Troia i busca sal­var els seus homes, no pretén can­viar el seu poble. Moisès vol por­tar el poble jueu a la “terra pro­mesa”, pretén sal­var-lo i donar-li la llei per la qual ha de regir-se i gover­nar-se.

El pen­sa­ment grec s'ocupa del pre­sent, vol enten­dre la rea­li­tat, l'uni­vers, la raó i essència de les coses, hi ha una matèria única i pri­mera, ingre­di­ent per­ma­nent i ines­ca­pa­ble, del que ens envolta, terra, aigua, foc i aire? El poble jueu s'ocupa del futur i de les pro­pe­res gene­ra­ci­ons. Pels grecs la mort és la fi de les coses, pels jueus és l'inici de la vida veri­ta­ble que apropa a Déu, que dura sense fi. El pen­sa­ment jueu és moral, el grec no ho és.

Hi ha, mal­grat aques­tes mar­ca­des diferències, una volun­tat única i un sol objec­tiu en amb­dues cul­tu­res. L'home neces­sita enten­dre el món i enten­dre's a si mateix. Aquesta volun­tat d'uni­ci­tat es tra­du­eix en la cul­tura jueva en la fe en un sol Déu omni­po­tent i omnis­ci­ent, que porta al conei­xe­ment i la res­posta dels mis­te­ris que tur­men­ten l'home, sabent, però, que el món és massa com­plex per poder ser entès ínte­gra­ment. Per la cul­tura grega, la raci­o­na­li­tat per­met enten­dre un món finit i limi­tat que pot ser domi­nat per la raó perquè no hi ha força supe­rior que el trans­cen­deixi. Seria en el fons, i d'aquí la con­vergència, la recerca del mateix objec­tiu per camins opo­sats?

Pels jueus, la història comença quan, abans del segle X aC, dels patri­ar­ques i jut­ges es passa als reis d'Israel que trans­gre­dei­xen la llei de Déu i fan història. Salomó, fill de David, és rei d'un regne unit i flo­rent. La raó i l'altru­isme és la base del seu regne, el poble jueu no pot ser feliç si els pobles veïns no ho són...

A la mort de Salomó es pro­du­eix un cisma entre les dotze tri­bus d'Israel. Deu cons­ti­tu­ei­xen un regne amb capi­tal a Sama­ria. Les tri­bus de Judà i Ben­jamí tenen la capi­tal a Jeru­sa­lem, però unes i altres cauen en la ido­la­tria, ado­ren al vedell d'or i són sot­me­ses pels assi­ris i els egip­cis pri­mer i pels cal­deus després. Es pro­du­eix la pri­mera gran depor­tació de jueus... No és fins al segle VII aC que el rei Josies porta a la religió mono­te­ista el poble d'Israel, al Déu suprem i únic, no al déu dels déus. No es tracta, per Josies, de seguir una religió de manera cega, sinó de bus­car la veri­tat i dis­cu­tir per tro­bar-la.

Simultània­ment a Grècia, a 1.000 km de distància, les ciu­tats inde­pen­dents, cada una gover­nada per si mateixa, comen­cen a bus­car una expli­cació a la rea­li­tat que per­ce­ben. És Tales de Milet qui al segle VI aC subs­ti­tu­eix la mito­lo­gia per la raó. El vin­cle entre causa i efecte és directe i de la relació i paren­tesc entre els déus es passa a l'expli­cació raci­o­nal dels fets. La filo­so­fia és filla de la mito­lo­gia i expressa idèntics con­cep­tes de manera més abs­tracta. És l'ante­ce­dent de la filo­so­fia grega que arriba al zenit a par­tir del segle V aC amb Sòcra­tes, Plató i Aristòtil.

El paral·lelisme en els dos pobles i en el desen­vo­lu­pa­ment de les seves cul­tu­res és gran mal­grat la diferència radi­cal d'expli­cació i fona­ment. Jac­ques Attali es pre­gunta si hi va haver con­tacte entre ells, no hi ha pro­ves que hi fos, però en el seu intent d'expli­car Occi­dent com la inte­gració i síntesi d'amb­dues cul­tu­res busca la manera de fer-les més pro­pe­res i de donar res­posta als matei­xos pro­ble­mes des de visi­ons opo­sa­des.

És un esforç intel·lec­tual res­pec­ta­ble però inútil; la rea­li­tat és tos­suda i Occi­dent s'explica amb Grècia sense neces­si­tat de la cul­tura hebrea perquè el com­ple­ment a la grega ve del cris­ti­a­nisme, no del juda­isme; un cris­ti­a­nisme que té l'ori­gen en la filo­so­fia de Sòcra­tes expli­cada per Plató que Crist rein­ter­preta cinc segles després: només tro­baràs la feli­ci­tat fent feliços els altres, que has de trac­tar com a ger­mans...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia