Opinió

Tribuna

El que passa a Catalunya

“Tots sabem que l'única manera de reformar Espanya és alterant les seves fronteres

L'his­to­ri­a­dor Xavier Casals acaba de publi­car La Tran­sición Española. El voto igno­rado de las armas, en el que resulta ser una obra de referència per com­pren­dre les dimen­si­ons i abast de la Tran­sició. Casals, amb un estil pon­de­rat i trac­ta­ment rigorós, ha dis­sec­ci­o­nat aquest període històric en base a la dialèctica entre fonts docu­men­tals i dibuixa un pano­rama fosc, més dur i col­pi­dor del que ima­gi­nen els crítics amb aquell procés en què el fran­quisme es va dis­fres­sar de democràcia. A diferència d'altres tre­balls pre­ce­dents, aquesta obra marca un punt fron­te­rer entre el peri­o­disme que espe­cula i la his­to­ri­o­gra­fia capaç d'ana­lit­zar amb prou dis­tan­ci­a­ment esde­ve­ni­ments del pas­sat.

L'his­to­ri­a­dor bar­ce­loní plan­teja una tesi interes­sant a par­tir de fets cone­guts. La Tran­sició espa­nyola fou la més vio­lenta de les que van tenir lloc al con­ti­nent des de la fi de la Segona Guerra Mun­dial. Diver­ses recer­ques indi­quen que entre 1973 i 1982 es van pro­duir entre 500 i 700 morts en 3.200 acci­ons vio­len­tes de caràcter polític, molt més que durant el pis­to­le­risme de la dècada de 1920. Ara bé, l'autor con­si­dera que aquest ambi­ent acabà esde­ve­nint un fac­tor que con­so­lidà la democràcia res­pecte a aquells que feien ser­vir les armes per deses­ta­bi­lit­zar-la. És cons­ta­ta­ble que, en qua­tre dècades, l'Estat ha pas­sat a tenir una de les taxes d'homi­cidi més bai­xes del món occi­den­tal, i l'opinió pública del país rebutja, de manera gai­rebé unànime, la violència amb fina­li­tats polítiques.

Ara bé, les prop de 800 pla­nes d'un lli­bre ben docu­men­tat i que repassa amb exhaus­ti­vi­tat la major part dels epi­so­dis con­tro­ver­tits del període per­me­ten al lec­tor fer la seva pròpia com­po­sició. Més enllà de la volun­tat de Casals, l'obra ens radi­o­gra­fia una Espa­nya en tran­sició no allu­nyada d'una Ale­ma­nya Ori­en­tal en què els diver­sos ser­veis d'espi­o­natge escru­ten la vida pri­vada de mili­ons de ciu­ta­dans i l'estat des­tru­eix les vides d'aquells no dis­po­sats a aco­tar el cap. A diferència de l'Stasi, avui no és pos­si­ble con­sul­tar els arxius d'un estat poli­cial que ho sabia gai­rebé tot de tot­hom. A banda de les difi­cul­tats impo­sa­des als his­to­ri­a­dors per con­sul­tar fonts ofi­ci­als, es van des­truir els arxius del par­tit únic, i les nor­ma­ti­ves vigents, fona­men­ta­des en la llei d'amnis­tia de 1977 (de “punt final”) con­so­li­dada en alguns pre­cep­tes cons­ti­tu­ci­o­nals, impe­dei­xen inda­gar en la crua impu­ni­tat dels apa­rells repres­sius. Pre­ci­sa­ment, una de les coses que des­ta­quen del període és la con­nivència entre cos­sos poli­ci­als, exèrcits, jut­ges i una llarga cadena de violència sub­con­trac­tada a grups d'ultra­dreta o mer­ce­na­ris de for­tuna (ultra­dre­tans ita­li­ans, argen­tins o l'OAS fran­cesa) per inti­mi­dar l'opo­sició i con­tro­lar un procés a la democràcia vis­cut com una amenaça del fran­quisme.

És fins a cert punt nor­mal. Cada cos repres­siu dis­po­sava del seu propi ser­vei d'espi­o­natge, un dels quals el Seced, con­tro­lat direc­ta­ment per Car­rero Blanco, cons­ta­tava que la cor­rupció era gene­ra­lit­zada entre les elits fran­quis­tes i els seus col·labo­ra­dors. Una hipotètica democràcia supo­sava una amenaça per man­te­nir la capa­ci­tat d'enri­quir-se il·lícita­ment o tot allò que el fran­quisme havia robat (des d'empre­ses públi­ques fins a nadons). D'aquí que la violència era un ins­tru­ment per tal que la democràcia no anés més enllà dels límits que les clas­ses diri­gents fran­quis­tes esti­gues­sin dis­po­sa­des a con­ce­dir, és a dir, que cap fran­quista cedís ni un mil·límetre en el seu poder o pri­vi­le­gis. Els grups d'ultra­dre­tans ser­vien per inti­mi­dar aquells par­ti­da­ris d'una democràcia real o els qui plan­te­ges­sin una manera alter­na­tiva d'enten­dre el poder. D'aquí que la violència se centrés a per­se­guir la dis­sidència que plan­tegés esce­na­ris alter­na­tius (con­tra l'esquerra o els naci­o­na­lis­mes basc i català). D'aquí que dis­po­sem d'una democràcia este­ri­lit­zada, de curt abast, en què els des­cen­dents dels fran­quis­tes con­ti­nuen ocu­pant els espais clau i els res­sorts estratègics de l'estat (si cal, amb lleis mor­dassa).

De fet, la histèria anti­ca­ta­lana l'hem d'enten­dre com la pre­o­cu­pació del fran­quisme tàcit actual de qüesti­o­nar l'statu quo. Peri­o­dis­tes com Jordi Borràs han des­ta­pat bona part de les con­nivències entre la ultra­dreta i l'anti­ca­ta­la­nisme mili­tant, i la seva con­nexió amb aquest estat pro­fund en què es mou cert dis­curs vic­ti­mista estil Inés Arri­ma­das. Tan­ma­teix, tots sabem què passa a Cata­lu­nya: que una de les poques per­so­nes amenaçades per haver remo­gut la ferum de les cla­ve­gue­res de l'estat és Jordi Borràs. Al cap i a la fi, tots sabem que l'única manera de refor­mar Espa­nya és alte­rant les seves fron­te­res. Al cap i a la fi, l'única manera de der­ro­tar el fran­quisme és cons­ti­tuint una República Cata­lana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia