Opinió

opinió

Calendari de l'N-II

Dimarts pas­sat, 10 de gener, a la comissió de Foment del Senat vam trac­tar una moció sobre el des­do­bla­ment de l'N-II que havia pre­sen­tat com a sena­dor repre­sen­tant del PDe­CAT i por­ta­veu de Foment.

La moció lite­ral­ment deia: “Moció per què s'insta el govern a adop­tar deter­mi­na­des mesu­res per impul­sar la millora i el des­do­bla­ment dels dife­rents trams de la car­re­tera N-II al seu pas per la província de Girona (661/ 000137)”.

Després d'una expo­sició deta­llada de la situ­ació d'empan­ta­ne­ga­ment crònic i endar­re­ri­ment extrem que porta el pro­jecte de des­do­bla­ment dels dife­rents trams d'aquesta via tan impor­tant, vam poder fer algu­nes con­si­de­ra­ci­ons sobre què repre­senta l'entrada des de la Jon­quera i, doncs, la fron­tera fran­cesa fins al límit de Tor­dera, ja demar­cació de Bar­ce­lona, i la importància que té com a entrada i part prin­ci­pal del cor­re­dor medi­ter­rani. Aquest cor­re­dor medi­ter­rani, que val la pena recor­dar que repre­senta, en con­junt, el 40% de la població total de l'Estat espa­nyol, ter­ri­tori en què es gene­ren el 50% de les expor­ta­ci­ons de mer­ca­de­ries, el 55% de la pro­ducció indus­trial, el 65% del trànsit marítim i el 70% del turisme.

Fixem-nos, doncs, si arriba a ser impor­tant el cor­re­dor medi­ter­rani en una situ­ació d'inter­na­ci­o­na­lit­zació màxima de les eco­no­mies pro­duc­ti­ves de les regi­ons econòmiques euro­pees.

En aquest con­text, doncs, vam impul­sar una moció que dema­nava una con­creció de calen­dari a l'hora de pro­gra­mar les dife­rents actu­a­ci­ons que res­ten pen­dents per al des­do­bla­ment ínte­gre de l'N-II des de la Jon­quera fins a Tor­dera.

Val la pena recor­dar que hi ha punts on l'avanç en l'exe­cució de les obres ha estat, i con­ti­nua sent, des­es­pe­rant i d'una len­ti­tud impre­sen­ta­ble.

Vam dema­nar que un dels prin­ci­pals cri­te­ris a l'hora de pri­o­rit­zar quins trams d'obra pública convé exe­cu­tar fos el del volum de trànsit enre­gis­trat. Almenys men­tre tin­guem aquest coll d'ampo­lla tan evi­dent.

Per tant, reclamàvem i exigíem que no es pri­o­rit­zes­sin pro­jec­tes en què el trànsit regis­trat en alguna ocasió no hagi arri­bat ni a un terç del que pateix l'N-II.

I vam par­lar, també, de l'abso­luta una­ni­mi­tat política que genera la reso­lució defi­ni­tiva d'aquesta obra. I també vam subrat­llar que exis­teix un evi­dent i estès afar­ta­ment d'aquesta situ­ació.

Un cop més, el PP no ens sorprèn: es nega a fixar un calen­dari con­cret per a l'exe­cució i la fina­lit­zació dels dife­rents trams de l'N-II. Això sí: el PP va ofe­rir-nos una transacció en què s'afir­mava que s'insta el govern a repren­dre les obres quan econòmica­ment sigui pos­si­ble. I en el ter­mini més ràpid pos­si­ble. Més paper mullat, des­gra­ci­a­da­ment.

Nosal­tres vam dema­nar que es com­pro­me­tes­sin amb calen­dari con­cret. I des del PP van dir-nos que no era pos­si­ble de fixar dates con­cre­tes. Davant d'aquesta pro­posta, vam optar per dir que, a les comar­ques giro­ni­nes, ja no es fia i no hi ha con­fiança en el govern de l'Estat per apro­var moci­ons sense calen­dari. I davant de la nega­tiva de tran­si­gir a la moció del Par­tit Demòcrata Euro­peu Català si no hi ha un com­promís con­cret d'exe­cució de les obres, el PP va votar-hi en con­tra, i es van que­dar sols, però amb la majo­ria sufi­ci­ent per impe­dir que s'aprovés la moció, en què sí que hi havia ter­mi­nis d'exe­cució, almenys dels pro­jec­tes i tre­balls tècnics, i de tots els pro­ces­sos de lici­tació i adju­di­cació.

Una demanda històrica que ha acon­se­guit el con­sens de totes les for­ces polítiques i les ins­ti­tu­ci­ons de la demar­cació de Girona (des dels con­sells comar­cals a la Dipu­tació de Girona, mul­ti­tud d'acords de plens muni­ci­pals, acords de les cam­bres de comerç, de la FOEG, etc.), un cop més, deses­ti­mat per la majo­ria par­la­mentària del PP.

Fa més de 21 anys que par­lem del des­do­bla­ment d'aquesta car­re­tera que, per fina­lit­zar un tram de sis quilòmetres, per exem­ple, ha tri­gat vuit anys. Aquest és el temps trans­cor­re­gut per enlles­tir el tram de Cal­des de Mala­ve­lla a Sils, que havia esde­vin­gut un punt peri­llosíssim per a la segu­re­tat viària dels con­duc­tors i on es van pro­duir molts acci­dents, mor­tals fins i tot. Si el Minis­teri de Foment s'ho pren amb la mateixa calma que fins ara, tri­garíem 80 anys a fina­lit­zar els 52 quilòmetres que res­ten. D'aquí ve la importància de fixar un calen­dari con­cret, que des del PDe­CAT con­si­de­rem impres­cin­di­ble. Per això no acceptàrem cap esmena “amb la màxima bre­ve­tat pos­si­ble”. Ja ho hem dit abans: no es fia.

La rea­li­tat és que l'admi­nis­tració gene­ral de l'Estat ha obli­dat les seves obli­ga­ci­ons a la demar­cació de Girona, pot­ser perquè con­ti­nuen apos­tant pel cor­re­dor viari i fer­ro­vi­ari cen­tral, un cor­re­dor poc estratègic i deso­beint les indi­ca­ci­ons i reco­ma­na­ci­ons d'Europa. Això sí, sense dir-ho i fent grans decla­ra­ci­ons de com­promís amb el cor­re­dor medi­ter­rani.

No dei­xa­rem d'insis­tir, a peu i a cavall, perquè l'admi­nis­tració esta­tal com­pleixi amb les seves res­pon­sa­bi­li­tats i obli­ga­ci­ons. Fins al dar­rer minut, no dei­xa­rem de recla­mar-ne la neces­si­tat i la justícia que ens dona tenir la raó soci­al­ment, econòmica­ment i ter­ri­to­ri­al­ment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia