Opinió

Tribuna

Leonard Cohen

“Sempre he cregut que Cohen era un home que va emprar el seu cant com una sort de lletania

Hidra, en plena mar Egea entre el golf Sarònic i l'Argòlida. Agost de 1987: 42 graus a l'ombra. Enfilo illa amunt, dar­rere meu la rada, tot res­se­guint un petit camí que mena a l'antic poble de Kiafa –topònim que ens revela el seu pro­ba­ble ori­gen albanès i mira­dor pri­vi­le­giat en direcció a la badia–. En el meu record, remot en la distància, l'impo­nent bar­ranc que talla en dos l'oro­gra­fia i el blanc espe­cu­lar de dese­nes de peti­tes llars tra­di­ci­o­nals.

Viatge i memòria: recor­dar és com mirar a través del marc d'una fines­tra. I va ser a través d'una fines­tra –diuen– que Mari­anne Ihlen va con­tem­plar a la mateixa Hidra un ocell que va esde­ve­nir el pro­ta­go­nista metafòric d'una de les cançons canòniques de Leo­nard Cohen: Bird on the Wire. Grècia, en l'escala de valors del can­tau­tor de Mont-real, ocu­pava un lloc cen­tral: “Quan vaig arri­bar a Grècia em vaig tro­bar càlid per pri­mer cop a la vida.” L'entenc bé. Ara, farà trenta anys, jo hi vaig des­co­brir un matís par­ti­cu­lar i únic de la llum medi­terrània.

Cohen és una part de la meva bio­gra­fia. Diuen que tots tenim una banda sonora: algu­nes de les seves cançons for­men part del meu espe­rit poètic. No puc dei­xar de pen­sar pas en alguna de les dar­re­res com­po­si­ci­ons, per exem­ple, la sub­til Ale­xan­dra Lea­ving, en home­natge a Kava­fis entorn del seu cre­pus­cu­lar Els déus aban­do­nen Antoni. En aquest sen­tit, és la seva una veu que t'embol­ca­lla com un vellut por­pra en el color. Una veu que troba en la iro­nia el con­tra­punt –just i neces­sari– a la tragèdia d'exis­tir.

En una època on pre­do­mina la pressa –el temps és or, i ara més que mai– i la fútil bana­li­tat, el seu cant és un refugi. Però ja ho era abans, quan vaig tro­bar con­sol en l'expressió: “Bé, no hi fa res, som llet­jos però nosal­tres tenim la música” a l'enco­mi­a­ble Chel­sea Hotel. De fet, sem­pre he cre­gut que Cohen era un home que va emprar el seu cant com una sort de lle­ta­nia. Els seus con­certs –la seva poe­sia– eren la posada en escena d'una litúrgia on es cre­ava una estra­nya síntesi fins al punt de fer veri­tat el pen­sa­ment de The­o­dor Adorno, en què la música era la metafísica de l'art.

Ara el vell poeta de veu greu s'ha reu­nit amb Mari­anne Ihlen, com­pa­nya de ven­tu­res a l'Hidra de la dècada dels sei­xanta, tras­pas­sada just el pas­sat mes de juliol. Quin és el destí de l'Eros un cop aquest es fon en l'oceà del temps? En qual­se­vol cas, poc abans de morir ella, Cohen li va adreçar una emo­tiva carta plena d'intuïció res­pecte al seu destí imme­diat: “Mari­anne, hem arri­bat a aquest moment en què som tan vells que els nos­tres cos­sos s'estan des­in­te­grant; penso que et seguiré ben aviat.” És la vida un viatge enlloc. Tot­hom ho sap.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia