Opinió

Tribuna

Notes numèriques, ficció?

“Cal anar cap a un sistema d'avaluació dels aprenentatges funcionals

En edu­cació, l'ava­lu­ació dels apre­nen­tat­ges de l'alum­nat encara és un tema sotmès a dis­cussió. Ara avan­cem cap al que en diem apre­nen­tat­ges per com­petències. És a dir, allò que es per­se­gueix ja no és la sim­ple acu­mu­lació d'apre­nen­tat­ges seqüenci­ats i agru­pats en uni­tats de con­tin­guts pura­ment acadèmics. Ense­nyar i apren­dre (i se suposa que també ava­luar) per asso­lir deter­mi­na­des com­petències al final del procés d'apre­nen­tatge, implica pos­seir les capa­ci­tats que per­me­ten inter­re­la­ci­o­nar dife­rents tipus de con­tin­guts con­cep­tu­als, habi­li­tats específiques i com­por­ta­ments acti­tu­di­nals i axiològics, davant pro­blemàtiques amb sen­tit per a l'alumne i davant les quals caldrà que s'enfronti amb habi­li­tats pre­ci­ses.

L'ense­nya­ment tra­di­ci­o­nal, deri­vat de la revo­lució indus­trial, es basava en asse­gu­rar una cul­tura bàsica i ins­tru­men­tal per a la majo­ria de la població que faci­lités la seva incor­po­ració social i labo­ral a les soci­e­tats emer­gents de lla­vors. L'alta cul­tura con­ti­nu­ava sent reser­vada per a unes elits con­cre­tes que es for­ma­ven apro­fun­dint conei­xe­ments acadèmics de forma més sis­temàtica i inten­siva. En aquest sis­tema l'ava­lu­ació dels pre­te­sos apre­nen­tat­ges a adqui­rir es buro­cra­tit­za­ren i pren­gue­ren la forma, pura­ment con­ven­ci­o­nal, de les deno­mi­na­des notes numèriques que, al gene­ra­lit­zar-se, es cons­tituïren en una tra­dició que s'ha anat trans­me­tent acrítica­ment a través dels anys.

Yuval Noah Harari afirma en la seva obra Homo Deus que “quan les esco­les van començar a ava­luar les per­so­nes d'acord amb unes notes numèriques pre­ci­ses, la vida de mili­ons d'estu­di­ants i pro­fes­sors va can­viar de dalt a baix”. Segons ell, no és pos­si­ble orga­nit­zar grans mas­ses envers uns objec­tius comuns si no els fas depen­dre, en alguna mesura, d'un mite fic­tici. Pot­ser tenim un sis­tema edu­ca­tiu que ha basat l'ava­lu­ació en el mite que un número mesu­rava els apre­nen­tat­ges adqui­rits o, pit­jor, els poten­ci­als a adqui­rir. El mateix Harari diu: “Com tot nen, pro­fes­sor i ins­pec­tor sap, les habi­li­tats necessàries per treure bones notes en un exa­men no són el mateix que una bona com­prensió de la lite­ra­tura, la bio­lo­gia o les matemàtiques. Cada nen, pro­fes­sor i ins­pec­tor sap també que, si han de triar entre les dues coses, la majo­ria de les esco­les es deci­di­ran per les notes.”

L'enfo­ca­ment de les com­petències afa­vo­reix rever­tir aquesta situ­ació. Ens cal anar pas­sant, gra­du­al­ment, d'un sis­tema que ava­lua amb notes numèriques, per pura con­venció o ficció, a un altre capaç d'ava­luar els apre­nen­tat­ges fun­ci­o­nals i fona­men­tals de cada alumne i, més impor­tant, que li pos­si­bi­liti el coman­da­ment dels seus apre­nen­tat­ges com­pe­ten­ci­als que haurà d'anar adqui­rint al llarg de la vida per afron­tar pro­ble­mes reals i no fic­ti­cis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia