Opinió

Tribuna

Carreteres

Hem de reconèixer que amb els anys les car­re­te­res han pas­sat de ser un tema molt impor­tant a dei­xar-les gai­rebé de banda. Tot té una expli­cació. En pri­mer lloc, cal dir que a casa nos­tra, durant el fran­quisme, tot ple­gat va estar molt aban­do­nat. De tant en tant feien una auto­via a l'Amet­lla del Vallès perquè el pre­si­dent de la Dipu­tació de Bar­ce­lona del moment tenia pro­ble­mes per anar a la seva finca de cap de set­mana i de vacan­ces. I a Cata­lu­nya es van començar a fer auto­pis­tes de paga­ment, ja que era l'única solució si volíem que l'eco­no­mia de casa nos­tra anés enda­vant. Això sí, a la capi­tal de les espa­nyes ana­ven fent car­re­te­res gratuïtes.

Tan ver­go­nyosa ha estat la política de car­re­te­res des de Madrid que en ple segle XXI encara estan con­ver­tint en auto­via l'N-II, la que teòrica­ment uneix Espa­nya amb Europa i, a més, quilòmetre a quilòmetre, de tal manera que a aquest pas pot­ser arri­ba­ran a la Jon­quera a prin­ci­pis del segle que ve. Ara gai­rebé el total de les car­re­te­res de casa nos­tra depe­nen de la Gene­ra­li­tat, però és igual, si no arri­ben diners mala­ment ani­rem. Mol­tes vega­des m'he pre­gun­tat si en aquests moments, i mal­grat tots els pro­ble­mes econòmics, els nos­tres gover­nants tenen clares les pri­o­ri­tats. No fa gaire temps, a la car­re­tera que va de Ver­ges a Medinyà van aparèixer uns rètols que ens diuen que la car­re­tera està en mal estat i que no anem a més de 70 quilòmetres per hora. El pri­mer dia que ho vaig veure, vaig pen­sar, ja tenim la solució. Per què ens hem de gas­tar mili­ons per arran­jar-les o fer-les noves si amb un rètol que val qua­tre euros ho tenim solu­ci­o­nat. Sem­pre he pen­sat que en aquest punt també hi ha hagut molt afany de gran­de­ses. Cada vegada que vaig de Maçanet de Cabrenys a Cos­toja em poso les mans al cap en veure aque­lla mera­ve­llosa car­re­tera, en la qual hi pas­sen qua­tre gats. Molt ampla, bons ponts, bon asfal­tatge... I hom es troba amb el con­trast amb la car­re­tera que con­ti­nua cap a la Cata­lu­nya Nord, estreta, com ha de ser una ruta que uneix pobles petits. A l'Estat francès ho tenen molt clar, grans rutes per unir pobla­ci­ons impor­tants i per tra­ves­sar el país, i peti­tes car­re­te­res, ben asfal­ta­des, per anar d'un poble a l'altre.

Em sem­bla molt bé que s'hagi con­ver­tit l'eix trans­ver­sal en auto­via. Només cal mirar el trànsit que hi ha per ado­nar-nos de l'impor­tant que és. I també crec que és molt útil la car­re­tera que va des de Figue­res fins a la Bis­bal, encara que ningú no entén que abans d'arri­bar a Ver­ges sigui estreta i sense vorals. Par­lant-ne en el seu dia amb en Quim Nadal, con­se­ller d'Obres Públi­ques, em deia que a Ver­ges no es posa­ven d'acord com havia de ser la nova ruta i per això van tirar per dret i la van dei­xar de banda. No entenc aquesta política en un país seriós. Si els ver­ge­li­tans no van ofe­rir cap solució unitària, doncs que fos la Gene­ra­li­tat que tingués la dar­rera paraula i la fes pas­sar per on digues­sin els tècnics que havia de pas­sar. Repe­teixo, cal un estudi a fons per deci­dir amb quin ordre s'han de gas­tar els poc diners dels quals es dis­po­sen per a aquest tema.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.