Tribuna
La fi del motor d’explosió
El juliol passat, França va anunciar que la venda de cotxes benzina i dièsel estaria prohibida a partir de l’any 2040. Pocs dies després, el Regne Unit va anunciar el mateix. Això s’uneix als anuncis recents, tots prohibint la venda de cotxes benzina i dièsel, de l’Índia, a partir del 2030; d’Holanda, també el 2030, però prohibint també els cotxes híbrids; de Noruega el 2025, i, de forma molt important, de la Xina, “en un futur proper”. Alhora, Volvo, de forma espontània, va anunciar que, a partir del 2019, tots els seus cotxes seran elèctrics o híbrids. Com que tots els grans fabricants de cotxes del món ja estan venent cotxes elèctrics, aquest moviment no els és mortal, encara que sigui traumàtic: simplement passaran de fer una mena de cotxes, a fer-ne una altra. Volvo ja ha fet el pas voluntàriament. Per tot això, la resistència dels fabricants de cotxes a aquest canvi serà poca o nul·la.
Ja s’ha format, doncs, la primera onada de països que pensen prohibir els cotxes amb motor de combustió interna. Un cop els pioners s’han posat en marxa, que arribin els seguidors és molt més fàcil, car ja s’ha “normalitzat” el moviment i, finalment, s’arriba a un punt on qui no s’hi ha afegit passa vergonya i s’hi afegeix a corre-cuita, per tal de no trobar-se fora del consens. Quan tot això es combini amb manifestacions més violentes de l’escalfament global, i obligui els estats a implementar més reduccions d’emissions, aquesta serà fàcil. Això ens permet albirar en un horitzó no gaire llunyà, un món en el qual només es venguin cotxes elèctrics i, finalment, en el qual es prohibeixin directament tots els cotxes dièsel i benzina que encara puguin quedar.
Però ara ja també tenim camions i autobusos completament elèctrics a les carreteres. I la millora continuada de la densitat d’energia de les bateries, és a dir, de la quantitat de kilowatts hora que es poden emmagatzemar per cada litre de volum de les bateries, que s’espera que es dobli d’aquí al 2022, combinada amb la reducció del seu cost (ara costen comparativament només un 20% del que costaven fa set anys), farà que, inexorablement, aquest canvi també arribi a autobusos i camions. I tot i que la benzina i el dièsel per a cotxes, camions i autobusos només representa el 42% de la producció de petroli mundial, i que, un cop siguin elèctrics, el consum d’energia en transport no s’alterarà significativament si no canvien els hàbits, la veritat és que la conversió de tots els motors d’explosió a elèctrics és indispensable per a combatre l’escalfament global. D’una banda, perquè el fet que tots els vehicles siguin elèctrics obre la porta a poder generar la seva electricitat amb energies renovables. I de l’altra, perquè amb milions de vehicles amb motors d’explosió, no hi ha cap alternativa tecnològica que permeti capturar les emissions individuals de cadascun d’ells.