Opinió

Tribuna

La justícia

“Posar al centre la unitat com a valor que garanteix la igualtat de drets és una fal·làcia

Una de les defi­ni­ci­ons més rigo­ro­ses de justícia és l’enun­ci­ada per l’emi­nent jurista i filòsof d’ori­gen austríac Hans Kel­sen: “La justícia és per a mi allò sota la pro­tecció de la qual la ciència pot pros­pe­rar; i amb la ciència, la veri­tat i la sin­ce­ri­tat. És la justícia de la lli­ber­tat, la justícia de la pau, la justícia de la democràcia, la justícia de la tolerància.” Una defi­nició pro­vi­nent d’un text inti­tu­lat Què és la justícia?, on el seu autor, en un exer­cici d’eru­dita humi­li­tat, con­fessa la seva inca­pa­ci­tat de donar una res­posta abso­luta a la qüestió.

Cal no obli­dar que Kel­sen és un dels repre­sen­tants de l’escola de la tolerància cen­tre­eu­ro­pea que troba camp ado­bat després del des­as­tre de la Pri­mera Guerra Mun­dial. A títol per­so­nal, com a antropòleg, la seva figura és un refe­rent de la teo­ria pura del dret a la qual torno per la crisi que afecta –fruit dels recents esde­ve­ni­ments a Cata­lu­nya– aquesta qua­li­tat moral. Car s’ha con­cul­cat aque­lla idea d’equi­tat que ja Aristòtil defen­sava –la mesura com a expressió de la vir­tut a l’hora de jut­jar–, tot i dei­xar clar que la justícia evo­lu­ci­ona en el temps i, per tant, ordre social i con­text con­fi­gu­ren un binomi a l’uníson on la llei troba en el cos­tum el seu valor suprem.

Un valor suprem cap on es des­plaça la pre­gunta sobre la justícia. No deba­des, la feli­ci­tat, el bé o la vir­tut han estat en l’eix de la res­posta a un pro­blema impos­si­ble. De fet, si hom pre­gunta què és la justícia i troba en aquests dar­rers con­cep­tes una expli­cació plau­si­ble, aquesta, no pot evi­tar un des­plaçament que genera nous inter­ro­gants. Què és la feli­ci­tat? O què és el bé? Cada època, cada moment històric, ha donat fe d’una manera d’enten­dre el que és just en funció d’una pers­pec­tiva rela­tiva. Per això Hans Kel­sen afirma que la tolerància només té lògica en el con­text d’un ordre posi­tiu que garan­teixi la pau –l’equi­li­bri aris­totèlic– als súbdits que s’hi sub­or­di­nen sense que això en limiti “l’exte­ri­o­rit­zació pacífica de les seves opi­ni­ons.” Afe­geix: “Tolerància sig­ni­fica lli­ber­tat de pen­sa­ment.” Per això cal recor­dar que cer­car indi­cis de delicte on no n’hi ha per limi­tar-ne l’opinió i –encara més greu– la lli­ber­tat for­mal d’un indi­vidu pres­su­posa una greu vio­lació del dret que no s’ajusta al valor supe­rior del nos­tre orde­na­ment: la lli­ber­tat.

En el fons ens tro­bem davant d’un con­flicte de valors que afecta direc­ta­ment l’orga­nit­zació de la vida col·lec­tiva. Perquè posar en el cen­tre la uni­tat com a valor que garan­teix la igual­tat de drets, cal dir-ho, és una fal·làcia. L’ordre social serà un ordre just quan s’ator­gui noves eines que garan­tei­xin la pau social. L’auto­de­ter­mi­nació és un dret i, en aquest sen­tit, exis­teix una gene­rosa juris­prudència en el camp del dret inter­na­ci­o­nal. Per cert, Kel­sen donava pri­o­ri­tat a aquest dar­rer, en detri­ment de l’ordre cons­ti­tu­ci­o­nal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia