Opinió

LA GALERIA

La ciutat de les bicis

Hi ha iniciatives encomiables, com són les bicicletes universitàries de la UdG, un servei gratuït de préstec de bicicletes

Per unes hores, els car­rers de Girona han estat dels ciclis­tes, vam ser la ciu­tat de les bicis. Això va suc­ceir diu­menge, 14 de gener, amb la cele­bració de la tra­di­ci­o­nal peda­lada de Reis, que orga­nitza l’asso­ci­ació Mou-te en Bici. Un acte lúdic i fes­tiu pen­sat per als més petits, que estre­nen bici­cleta. Una tro­bada que enguany va aple­gar més d’un cen­te­nar de ciclis­tes de totes les edats i que con­sis­teix a fer un recor­re­gut pels car­rers de la ciu­tat. Un tra­jecte en el trans­curs del qual els par­ti­ci­pants en la gran bici­cle­tada són aco­llits amb sim­pa­tia i aplau­di­ments per la majo­ria de la població, encara que no hi van fal­tar alguns impro­pe­ris per part d’auto­mo­bi­lis­tes con­tra­ris a la bici­cleta com a mitjà de trans­port urbà. L’acti­vi­tat també té la seva part de queixa per la per­se­cució a què estan sot­me­sos els usu­a­ris de la bici­cleta per part de la Poli­cia Muni­ci­pal, que ja ha posat unes dues-cen­tes mul­tes a ciclis­tes que cir­cu­len per les vore­res, inde­pen­dent­ment de si posen en perill –o no– la segu­re­tat d’altres per­so­nes, tot i que no s’adop­ten les mesu­res necessàries per paci­fi­car el trànsit, per tal que bici­cle­tes, motos i cot­xes puguin con­viure sense pro­ble­mes. En la part rei­vin­di­ca­tiva es dema­nen espais urbans per a les bici­cle­tes, en un model de ciu­tat pen­sada i dis­se­nyada per a la cir­cu­lació pri­o­ritària dels cot­xes pràcti­ca­ment sense cap res­tricció. Mal­grat la manca de volun­tat política per fer una Girona més sos­te­ni­ble, hi ha ini­ci­a­ti­ves enco­mi­a­bles d’altres ins­ti­tu­ci­ons, com són les bici­cle­tes uni­ver­sitàries de la UdG, un ser­vei gratuït de préstec de bici­cle­tes per als estu­di­ants. També, va crei­xent el nom­bre de ciclis­tes urbans i s’imposa una rea­li­tat que no es cor­res­pon amb l’atenció que hi dedica l’admi­nis­tració. No n’hi ha prou de fer pedaços, car­rils bici, que en rea­li­tat no ho són, i limi­tar-se a fer la pro­pa­ganda d’una ciu­tat sos­te­ni­ble en la qual no es creu. Només cal fer un repàs dels nivells crei­xents de con­ta­mi­nació que hi ha a Girona, una ciu­tat que per mides i carac­terísti­ques seria ideal per apli­car-hi polítiques dràsti­ques de reducció del tran­sit rodat, com ja s’ha fet en mol­tes ciu­tats mit­ja­nes del cen­tre d’Europa, o seguir exem­ples més pro­pers, pre­mi­ats per les Naci­ons Uni­des, com és el cas de Pon­te­ve­dra, però per a això calen polítiques més glo­bals i valen­tes de debò, que de moment sem­bla que el govern gironí no està dis­po­sat a assu­mir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.