Opinió

De set en set

Taviani

Quan va pre­sen­tar-se la retros­pec­tiva que la Fil­mo­teca dedica actu­al­ment als ger­mans Tavi­ani, Paolo va expli­car que havia vin­gut sol a Bar­ce­lona perquè Vit­to­rio patia les con­seqüències d’haver sigut atro­pe­llat per un cotxe. El gran dels Tavi­ani no va recu­pe­rar-se i ha mort als 88 anys. Arran d’aquesta mort, he repas­sat men­tal­ment la meva relació amb el cinema dels dos ger­mans ita­li­ans amb una pers­pec­tiva mar­xista trans­fi­gu­rada poètica­ment. És així que m’he recor­dat com l’ado­les­cent que, al fa temps des­a­pa­re­gut cinema Gridó d’Olot, va que­dar com­mo­guda per la història auto­bi­ogràfica del sard Gavino Ledda, que va acon­se­guir esca­par de la tira­nia i bru­ta­li­tat d’un pare que, arran­cant-lo de l’escola i aïllant-lo soci­al­ment, n’era l’amo, al qual ser­via fent de pas­tor.

Després de Padre Padrone, he vist uns quants films més dels Tavi­ani, des de La nit de Sant Llo­renç, que és la del 10 d’agost del 1944, en què els veïns d’un poble de la Tos­cana es refu­gien en un bosc per esca­par dels bom­bar­de­jos, fins a Cèsar ha de morir, amb la qual van posar en escena el Juli Cèsar de Shakes­pe­are en una presó i amb pre­so­ners reals. Els films són els d’uns huma­nis­tes que no és per res que hagin adap­tat Tols­toi en diver­ses oca­si­ons. El cas és que, de tots, el que més estimo és un del 1979, Il Prato, que va ser mal esti­mat en la seva època. L’acu­sa­ven de renúncia ideològica en fer pre­sent la crisi d’un jove que, sense voler adap­tar-se a un món que li fa mal, es con­sa­gra a l’ena­mo­ra­ment que sent per una noia apa­re­llada amb un amic: una història wert­he­ri­ana a San Gimig­nano que acaba amb un suïcidi. De jove la vaig veure un munt de cops. I viu amb mi el moment en què Isa­be­lla Ros­se­llini (filla d’un cine­asta pel qual els Tavi­ani sen­tien una fili­ació) mira amb llàgri­mes als ulls el final de Ger­ma­nia anno zero en què el nen Edmund se suïcida. Era un temps en què encara tenien sen­tit aques­tes parau­les del pro­ta­go­nista d’Il Prato: “Al cinema et sents sol i a la vegada acom­pa­nyat com­par­tint una emoció.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia