Opinió

Tribuna

Feixisme i llibertat

Vull comen­tar tres cose­tes sen­zi­lles. Pri­mer, què s’entén per (1) lli­ber­tat “política”, l’ano­me­nada “lli­ber­tat nega­tiva” (Ber­lin, Mill). Després, com (2) certs grups (neo)fei­xis­tes trac­ten aquesta i altres lli­ber­tats. Final­ment, (3) què empara la lli­ber­tat d’expressió.

Quan pre­gun­tes a classe “què és la lli­ber­tat?”, s’alcen mol­tes mans: tot­hom en té una idea o una experiència. Des de les res­pos­tes bàsiques –poder triar, que no t’obli­guin, etc.– se sol arri­bar a les més com­ple­xes: capa­ci­tat d’auto­de­ter­mi­nar-se o “l’elecció cons­ci­ent del bé”, en serien algu­nes. Ningú dis­cu­teix que hi ha tipus de lli­ber­tat: des de la psi­cològica (anul·lada per les addic­ci­ons, la ignorància o per ser obseqüent) fins a la metafísica (no voler ser el que som), pas­sant per l’ètica (ine­xistència d’abso­luts morals) o la política (absència de coacció externa). La lli­ber­tat pot ser inte­rior o exte­rior: als pre­sos polítics cata­lans els han robat la segona, però con­ser­ven la pri­mera. Mill defi­neix la lli­ber­tat com “cer­car el nos­tre propi bé, pel nos­tre propi camí, en tant que no pri­vem els altres del seu” (On Liberty, 1859), que ho venem dient que la meva lli­ber­tat només acaba on comença la dels altres.

El fei­xisme –històric, ideològic i com a con­cepte vital– menys­prea les ins­ti­tu­ci­ons de l’Estat democràtic i con­ver­teix el vot indi­vi­dual en expressió mas­siva de suport a algun líder, un popu­lisme obvi. Algú es pro­clama por­ta­veu (si pot ser a la tele­por­que­ria, millor) d’unes gents enta­ba­na­des. Per als neo­fei­xis­tes la raci­o­na­li­tat o la lli­ber­tat –i encara menys la veri­tat i els fets– no són un valor. Els intel·lec­tu­als o la cul­tura –excepte la seva pro­pa­ganda– són menys­pre­ats. No així la banca i el capi­tal, que els solen fer cos­tat, interes­sa­da­ment. Per a ells, la violència –en parau­les o en fets– és posi­tiva. Als prin­ci­pis de “lli­ber­tat, igual­tat i fra­ter­ni­tat” opo­sen una con­signa: “creure, obeir i com­ba­tre” (Mus­so­lini, 1930). I a Espa­nya ha res­sor­git aquest bolet.

La lli­ber­tat d’expressió, final­ment, és el dret de cadascú a expres­sar idees i opi­ni­ons, sense cen­sura (DUDH, art. 19). Tot i pro­ve­nir de la Il·lus­tració i ser un dels drets ano­me­nats de “pri­mera gene­ració” –que pro­te­gei­xen dels exces­sos de l’Estat–, ara és con­cul­cat a Espa­nya: ho fa Vox i altres amb denúncies bar­ro­e­res als tri­bu­nals, sovint polítics, aco­llint-se a codis tinyo­sos. Per a Mon­tes­quieu, Vol­taire o Rous­seau, la pos­si­bi­li­tat de dis­sen­tir fomenta el progrés i fins i tot resulta essen­cial per acce­dir a la veri­tat (Mill). Cer­ta­ment té algun límit però mai els interes­sos del poder sinó només els drets humans invi­o­la­bles. Espa­nya diu accep­tar-los (Cons­ti­tució art. 10.2), però els hereus de la dic­ta­dura pro­hi­bei­xen el que no els interessa: votar, dema­nar can­vis, alleu­jar dèbils, etc., fins a atu­rar un Par­la­ment. Usen les armes de l’opressió i la por, ja que no en tenen d’altres. El fei­xisme – si fos el cas– no valora la dig­ni­tat de cada per­sona ni d’un poble, sinó només el seu domini i sub­missió. I a aquest joc, molts no hi volem jugar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia