Opinió

Tribuna

 La força del feminisme

“Recordem la història d’aquelles dones de tots els temps que van lluitar per conquerir la igualtat de la qual avui gaudim. Lluitem i eduquem les noves generacions perquè les nostres filles i les seves filles puguin créixer lliures en un món que respecti la seva dignitat i els seus drets.

El femi­nisme no és una moda, és una història de segles de lluita, un saber que ha acon­se­guit cons­truir un rigorós marc de referència teòric i meto­dològic, i un movi­ment que abasta mol­tes for­mes de la diver­si­tat.

Per tal que el 8 de març sor­tim als car­rers amb un arse­nal de pode­ro­sos argu­ments, hem de tenir ben clar que la força del femi­nisme és en la seva història i en la memòria d’aquesta història. Vol­dria apor­tar algu­nes idees que con­si­dero claus per al debat actual del femi­nisme, fer alguns acla­ri­ments con­cep­tu­als i dotar de més argu­ments als diver­sos tons de vio­leta que aquest dia bri­lla­ran pels car­rers de Cata­lu­nya i de mol­tes altres ciu­tats del món.

El femi­nisme té una llarga tra­jectòria que conté al seu si una gran diver­si­tat d’històries segons el con­text en el que van sor­gir. La forma més clàssica de abor­dar-la parla de tres ona­des. La pri­mera fou la del femi­nisme il·lus­trat del segle XVIII, inte­grada per dones il·lus­tra­des que van rei­vin­di­car el valor de la igual­tat i que van plas­mar la seva força, de la mà d’Olympe de Gou­ges, en una decla­ració de drets de la dona i de les ciu­ta­da­nes, que els va com­por­tar la gui­llo­tina. La segona, que recull la dura i exem­plar lluita de les sufra­gis­tes tant d’Europa com d’Amèrica i final­ment, la ter­cera onada en el segle XX, que ini­cia en els anys 60, que té com a refe­rent ini­cial l’obra de Simone de Beau­voir, El segon sexe. Aquesta ter­cera onada va estar moti­vada per la neces­si­tat de tren­car amb els este­re­o­tips impe­rants entorn del fet de ser dona, als cànons de bellesa i la desi­gual­tat impo­sada per una estruc­tura social patri­ar­cal.

 

Fou en la dècada dels 70 quan es va intro­duir el femi­nisme a les uni­ver­si­tats. En el si dels estu­dis femi­nis­tes va sor­gir el con­cepte de gènere i es va incor­po­rar el mul­ti­cul­tu­ra­lisme amb el propòsit d’abor­dar, no tan sols els estu­dis de la dona, sinó tota la diver­si­tat sexual i cul­tu­ral.

 

Diver­ses posi­ci­ons es van deba­tre durant el segle XX, tant als car­rers com a l’acadèmia. La major part com­par­tia una postura anti­es­sen­ci­a­lista, però es con­fron­ta­ven les femi­nis­tes de la igual­tat i de la diferència. Postu­res que amb el temps han anat tro­bant les seves inter­sec­ci­ons. Davant de la desi­gual­tat es rei­vin­dica la igual­tat però alhora es reco­neix la neces­si­tat de tema­tit­zar i legis­lar la diferència.

El tema més interes­sant i com­plex amb el que hem obert el segle XXI, ha estat plan­te­jat per Judith But­ler, qui es pro­posa pen­sar el gènere en ter­mes simbòlics i per a aquests intro­du­eix el con­cepte de per­for­ma­ti­vi­tat, amb el que reco­neix que les per­so­nes som cons­truïdes soci­al­ment mit­jançant sig­ni­fi­cats cul­tu­rals que es trans­for­men en man­dat. La seva teo­ria plan­teja el gènere com un efecte produït per un con­junt de pràcti­ques regu­la­do­res que pre­te­nen ajus­tar les per­so­nes al dis­curs del poder a les seves pràcti­ques domi­nants. Per això intro­du­eix el con­cepte queer per nome­nar l’estra­nyesa que suposa per a alguns sub­jec­tes allò simbòlic que li atorga la cul­tura per inter­pre­tar el propi cos.

 

La teo­ria femi­nista no es pot cons­truir sense des­cons­truir el propi con­cepte de dona, això vol dir treure’l del con­text en què ha estat cons­truït com a ins­tru­ment del poder opres­siu, per sub­ver­tir i des­plaçar-ne el sig­ni­fi­cant cap a un lloc alter­na­tiu. És una forma d’alli­be­rar-lo de les exigències dels sig­ni­fi­cats que li han estat assig­nats històrica­ment, com el d’acom­plir una sola norma.

 

Dotem el nos­tre 8 de març de la força de la seva història, com­me­mo­rem aque­lles dones cos­tu­re­res que van morir cre­ma­des a la fàbrica Cot­ton Tex­tile Fac­tory a New York el 1857, en rei­vin­di­car els seus drets labo­rals. Recor­dem la història d’aque­lles dones de tots els temps que van llui­tar per con­que­rir la igual­tat de la qual avui gau­dim. Llui­tem i edu­quem les noves gene­ra­ci­ons per tal que les nos­tres filles i les filles de les nos­tres filles mai més no patei­xin ni d’asset­ja­ment ni de violència, per tal que puguin créixer lliu­res en un món que res­pecti la seva dig­ni­tat i els seus drets.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.