Opinió

Full de ruta

Icones populars

Grans icones populars tenen, com a marca, propietaris que han de defensar els seus drets, però no poden oblidar mai que sentimentalment la gent té dret apropiar-se’n

En un dinar de premsa, el pre­si­dent de la Fun­dació Gala-Dalí, Jordi Mer­ca­der, plan­te­java la difi­cul­tat de pre­ser­var el lle­gat de l’artista empor­danès en el sen­tit de man­te­nir l’equi­li­bri en el que és defen­sar-se de la volun­tat d’enri­qui­ment il·lícit dels que s’apro­pien comer­ci­al­ment de Dalí, per una banda, i de l’apro­pi­ació que en fa la gent com a icona popu­lar que és. La qüestió venia a tomb de l’apa­rició en la sèrie La casa de papel d’unes màsca­res amb el ros­tre de Dalí que por­ten els assal­tants. La fun­dació diu que ho estu­dien i que inten­ten infor­mar-se abans d’actuar. És cert que podria ser pre­sump­ta­ment una estratègia dels pro­duc­tors per ven­dre més màsca­res, ope­ració de la qual es podria bene­fi­ciar un hipotètic ter­cer; però, a ulls d’un tele­es­pec­ta­dor, no deixa de ser un gest vers un dels artis­tes cata­lans més uni­ver­sals de tots els temps. O el que més.

Quan s’asso­leix la cate­go­ria d’icona, els pro­pi­e­ta­ris dels drets han de filar prim i tenir en compte que, més enllà dels seus interes­sos, hi ha el dret popu­lar sobre aque­lla imatge que fan seva. També la set­mana pas­sada es va saber que la com­pa­nyia DC, pro­pietària de Bat­man, havia denun­ciat a l’Agència Euro­pea de Mar­ques el dis­seny del cen­te­nari del CF València, que uti­litza un rat­pe­nat que, segons l’edi­to­rial, és pas­tat al que fa ser­vir l’heroi de Got­ham. El València diu que ja el feia ser­vir el 1921, anys abans de la cre­ació del per­so­natge. Ridícul. No hi ha una vocació mer­can­ti­lista i el rat­pe­nat forma part de l’ima­gi­nari valencià. Crec que per defen­sar els seus drets en casos com aquest toca ser ima­gi­na­tiu. Per exem­ple, ager­ma­nar la ciu­tat fictícia de Got­ham amb les ciu­tats que por­tin un rat­pe­nat a l’escut. La cam­pa­nya reforçaria la popu­la­ri­tat del per­so­natge i l’empresa. Tam­poc fa gaire, la Fun­dació Hergé va fer can­viar el car­tell d’una tro­bada de pro­fes­sors tin­ti­nai­res de la Uni­ver­si­tat Blan­querna, que es van reu­nir un dis­sabte per par­lar de la seva dèria. No anem prou bé



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia