Opinió

Tribuna

Dones de Déu

“Si les religions s’obren a les dones no faran cap favor a la meitat de la població femenina. El favor, en tot cas, se’l faran a elles mateixes.

Les reli­gi­ons són feme­ni­nes: només hem de mirar el nom­bre de segui­do­res arreu del món i ens ado­nem que de dones n’hi ha, i mol­tes. Omplen tem­ples, con­vents, hos­pi­tals, pla­ces, pro­ces­sons. La fe es trans­met en gran manera a través de les dones. Però on s’ama­guen, aques­tes senyo­res cre­ients? No les veiem a les tertúlies, ni a les grans tro­ba­des d’alt nivell, perquè no deci­dei­xen. I les que deci­dei­xen alguna cosa, estan a l’ombra. El més con­tra­dic­tori és que en molts casos sí que hi són, aques­tes dones als equips direc­tius. La dona que ocupa el lloc més impor­tant a l’Opus Dei a nivell mun­dial és una espa­nyola, Isa­bel Sánchez Sancho, i no la conec ni jo, que em dedico a aquests temes. El movi­ment ecle­sial dels foco­lars està fun­dat per una dona, la Chi­ara Lubich, una rea­li­tat que per esta­tuts sem­pre tindrà una dona pre­si­denta. Ara és la Maria Voce, però si fem una enquesta sobre dones impor­tants a les reli­gi­ons no ens sor­gei­xen aquests noms, perquè no tenen incidència pública. No asso­ciem religió a dones influ­ents. Les matei­xes ins­ti­tu­ci­ons no fan prou per difon­dre, pro­moure, visi­bi­lit­zar... tota aquesta riquesa interna que tenen i que és benèfica per a elles i per a la missió social que tenen.

Kahina Bah­loul és la pri­mera dona imam de França que pre­dica a la mes­quita Fàtima, però no la conei­xen perquè no és molt difícil que les reli­gi­ons entrin al debat públic. I ja no diguem l’islam, i a sobre si el repre­senta una dona. L’ima­mat de les dones està auto­rit­zat des de fa 1.400 anys, però no se’n sap massa.

Més cone­guda entre els ave­sats al budisme és la lama Tsull­trim Alli­one, fun­da­dora i direc­tora espi­ri­tual de Tara Man­dala, una xarxa budista inter­na­ci­o­nal. Aquesta dona és una figura cone­guda en l’eco­fe­mi­nisme i el budisme a Occi­dent, però, tot i la seva pro­jecció també mediàtica, sovint a aques­tes figu­res els falla la legi­ti­mi­tat: les reco­neix un públic ampli, però la pròpia tra­dició reli­gi­osa no se les fa seves. És la sen­sació d’inco­mo­di­tat que també gene­ren les nos­tres mon­ges mediàtiques dins la mateixa estruc­tura ecle­sial.

L’escrip­tora Ada Cas­tells m’ha enviat un what­sapp des de l’aero­port de Bèlgica dema­nant-me si conec el número espe­cial de la revista Le Monde des Reli­gi­ons dedi­cat a “les dones de Déu”, i li res­ponc que no. A la tarda me la trobo pujant al meu des­patx amb l’exem­plar. Agafo amb gra­ti­tud la revista, que no té pèrdua: ves­tals, dia­co­nes­ses, dones rabins, imams dones, totes elles impli­ca­des en orga­nit­za­ci­ons que sobre el paper són igua­litàries però que no estan a l’altura de la igual­tat que pre­go­nen. En una de les vinye­tes de la revista surt un home que diu a la seva dona i a la seva filla, que estan còmoda­ment asse­gu­des al sofà lle­gint, que s’afa­nyin, que arri­ba­ran tard a l’església. La dona res­pon: “Jo diria més aviat que és l’Església, qui fa tard amb nosal­tres.” Jo també ho penso, que l’Església fa tard, molt tard, i em sap greu que dones que hi tin­drien un paper es can­sin o no s’entu­si­as­min per culpa d’estruc­tu­res res­clo­si­des i poc per­me­a­bles.

A Ale­ma­nya la parròquia de la Santa Creu de Münster, al Rin del Nord-Westfàlia, ha llançat la con­vo­catòria d’una vaga de dones entre l’11 i el 18 de maig. No ani­ran a missa. Pro­tes­ten pel que en diuen una “ins­ti­tució misògina”. La cap és Eli­sa­beth Kötter, del grup Maria 2.0. També han escrit una carta al papa. De moment ja han rebut adhe­si­ons inter­na­ci­o­nals. La seva intuïció és que l’estruc­tura que cobreix els abu­sos és la mateixa que exclou les dones del minis­teri. Jo ja he dit de totes les mane­res pos­si­bles que ni jo ni mol­tes de les dones que conec tenim cap interès a ser mos­sens. No ens sem­bla ni interes­sant ni estem cri­da­des a aquesta vocació. El que sí que rei­vin­di­quem és que s’associï l’estat cle­ri­cal al poder (que a l’Església ja sabeu que es diu “el ser­vei”). El poder, el sagrat, la res­pon­sa­bi­li­tat… no es decli­nen en femení.

Vir­gi­nie Larousse escriu a Le Monde des Reli­gi­ons que les dones estan “pre­pa­ra­des per a les coses sacres” (en francès és també un joc de parau­les amb la paraula sacer­dot: Elles sont prêt(r)es. Les dones estan pre­pa­ra­des per a tot, no per a les coses sacres. Aquesta és una pre­missa que cal­dria tenir més en compte. La situ­ació és rever­si­ble, cal volun­tat política: nome­na­ments, visi­bi­lit­zació, res­pon­sa­bi­li­tats com­par­ti­des, difusió, fit­xat­ges, justícia poètica, vaja. Reconèixer el que ja hi és, i que per inca­pa­ci­tat, inèrcia, a vega­des poca traça i error no s’ha fet. Si les reli­gi­ons s’obren a les dones no faran cap favor a la mei­tat de la població feme­nina. El favor, en tot cas, se’l faran a elles matei­xes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia