Opinió

Tribuna

Desobediència sí o sí

“L’Estat no controla Catalunya i tracta de sotmetre les seves institucions amb la intimidació i la repressió... No hi ha alternativa a la desobediència

Els dar­rers estius, TV3 va eme­tre la interes­sant sèrie dramàtica Un village français, on, en el micro­cos­mos d’un poble ima­gi­nari, un elenc de per­so­nat­ges ges­ti­o­nava com podia l’ocu­pació ale­ma­nya en el dur període de 1940-1944. Un dels aspec­tes més interes­sants d’aquesta pro­ducció és el paper del govern col·labo­ra­ci­o­nista de Vichy, en què un seguit de polítics, fun­ci­o­na­ris i ciu­ta­dans amb més bona o mala fe trac­ten d’adap­tar-se a la situ­ació, creure’s la ficció de sobi­ra­nia que li resta a França o treure’n pro­fit de manera ver­go­nyosa. Les sis tem­po­ra­des ser­vei­xen també per seguir l’evo­lució d’uns per­so­nat­ges que, en major mesura, inde­pen­dent­ment dels seus par­ti­dis­mes o can­vis de bàndol, patei­xen pro­fun­da­ment perquè un fet ter­ri­ble, la guerra i la repressió del fei­xisme, els marca més enllà de la seva volun­tat o con­dició moral. Durant la Segona Guerra Mun­dial el feno­men de l’ocu­pació va gene­rar, pre­ci­sa­ment, això: la cor­rupció moral, capaç de treure el pit­jor i el millor dels indi­vi­dus basant-se en la per­ver­si­tat de la violència de les diver­ses vari­ants del fei­xisme. De fet, la repressió ale­ma­nya empeny ciu­ta­dans nor­mals i cor­rents, poli­cies, fun­ci­o­na­ris, polítics a fer les seves tries indi­vi­du­als i col·lec­ti­ves, sovint en con­tra de les seves volun­tats i con­vic­ci­ons. I aquesta pressió ter­ri­ble fa que la fron­tera entre la covar­dia i l’hero­isme, la misèria moral i la dig­ni­tat, la col·labo­ració i la resistència sigui extre­ma­ment estreta i porosa.

Per molt que plo­guin les crítiques, la com­pa­ració de la sèrie amb la situ­ació de la Cata­lu­nya actual resulta més que per­ti­nent. El règim del 78 és la con­tinuïtat del règim del 39 per altres mit­jans. L’apa­rença democràtica espa­nyola s’ha des­fet amb una des­con­cer­tant faci­li­tat al llarg de la dar­rera dècada. I, efec­ti­va­ment, les ins­ti­tu­ci­ons cata­la­nes, lli­ga­des cons­ti­tu­ci­o­nal­ment a una República que es va auto­dis­sol­dre el 1977, han de fer front a una monar­quia que prové direc­ta­ment dels ocu­pants fran­quis­tes i tot el seu apa­rell repres­siu, que inclou l’admi­nis­tració, les for­ces arma­des, les poli­ci­als, i podríem incloure que les mediàtiques i una Església reac­cionària a qui no fa ver­go­nya mun­tar roga­ti­ves per la uni­tat d’Espa­nya. El 15-M, pri­mer, i el procés repu­blicà a Cata­lu­nya, després, han pre­ci­pi­tat aquesta cai­guda de les màsca­res democràtiques, i és així com l’estat pro­fund tracta de recu­pe­rar el con­trol d’un ter­ri­tori que ja no con­trola. Com va pas­sar durant l’ocu­pació ale­ma­nya, és en els dar­rers moments quan la repressió és des­bo­cada, perquè quan l’ocu­pant con­tem­pla la gent que els envolta com a ele­ments peri­llo­sos, trac­ten de forçar la maquinària de la violència per evi­tar el que és ine­vi­ta­ble. L’estat pro­fund recu­pera el fran­quisme al seu ADN basant-se en aquest supre­ma­cisme cul­tu­ral, men­ta­li­tat cons­pi­ra­noica, inqui­sició judi­cial, pro­pa­ganda tòxica, violència gratuïta i descrèdit inter­na­ci­o­nal. Poètica­ment, Espa­nya inter­preta el seu paper de boja impas­si­ble ator­gat per Joan Mara­gall en la seva cone­guda Oda. I fun­ci­ona, seguint el nos­tre poeta moder­nista, com una vaca cega (tot i que actua, com paro­di­ava Pere Quart, també com “la vaca de la mala llet”).

Què està pas­sant? Ens tro­baríem en una d’aque­lles situ­a­ci­ons que, per al tar­do­fran­quisme, l’enyo­rat Manolo Vázquez Mon­talbán va des­criure com una “cor­re­lació de feble­ses”. L’Estat no con­trola Cata­lu­nya, i el repu­bli­ca­nisme no sem­bla tenir prou for­ces per impo­sar la rup­tura. I és així com l’Estat con­cen­tra la seva agres­si­vi­tat con­tra unes ins­ti­tu­ci­ons que tracta de sot­me­tre mit­jançant la inti­mi­dació i la repressió, men­tre que dona per per­duda una ciu­ta­da­nia que s’ha divor­ciat com­ple­ta­ment del Madrid polític, i que està bas­tint altres rea­li­tats i estruc­tu­res (sin­di­cals, empre­sa­ri­als, cul­tu­rals, polítiques, espi­ri­tu­als, marcs men­tals...).

Malau­ra­da­ment, com en la sèrie fran­cesa esmen­tada a l’inici, el Vichy català ha optat, amb les millors o pit­jors inten­ci­ons, per aco­tar el cap i rebre una tem­pesta repres­siva. Ima­gi­nem, per un moment, que l’Estat no troba cap col·labo­ració a les mesu­res puni­ti­ves quo­ti­di­a­nes, perquè els fun­ci­o­na­ris no aca­ten ordres, o la ciu­ta­da­nia impe­deix el seu com­pli­ment. Al cap i a la fi, com en l’ocu­pació fran­cesa, tota obediència és inútil. És obli­ga­tori recor­dar aque­lla frase de Rosa Parks: “A mesura que més obeíem, pit­jor ens trac­ta­ven.” No hi ha alter­na­tiva a la deso­bediència, pri­mer per la seva dimensió pràctica: no és pos­si­ble esca­par de la dic­ta­dura sense plan­tar bata­lla, la lli­ber­tat no es con­ce­deix, sinó que es pren; i sobre­tot per la seva dimensió moral: la deso­bediència és una obli­gació quan es com­bat l’arbi­tra­ri­e­tat del des­po­tisme.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia