Opinió

Jordi Feu i Gelis

Sociòleg, pedagog i director de la càtedra de renovació pedagògica de la UdG

Un senyal d’avís per a la universitat

Tinc necessitat de valorar fins a l’enyor les classes presencials, perquè en molts aspectes són insubstituïbles

La uni­ver­si­tat, com qual­se­vol altre àmbit de la soci­e­tat, ha patit una enorme sotra­gada arran de la crisi que estem vivint. Així i tot, soc dels que m’ho miro des d’una pers­pec­tiva rela­ti­va­ment posi­tiva perquè, a pesar de tot, s’ha posat damunt de la taula tot un seguit de qüesti­ons que estic segur que no obli­da­rem i amb tota pro­ba­bi­li­tat hau­rem de deba­tre i afron­tar.

Per­me­teu-me que comenci pel final. A la pre­gunta com en sor­tirà la uni­ver­si­tat quan tot aquest mal­son s’acabi jo crec que en sor­ti­rem amb una gran res­saca –com gai­rebé arreu– però a la vegada enfor­tits per tot allò que a mar­xes forçades hem hagut d’impro­vi­sar, assa­jar i adap­tar.

Tinc la sort de pertànyer a una uni­ver­si­tat (la de Girona) i a una facul­tat (la d’Edu­cació i Psi­co­lo­gia) que des que les coses ana­ven mal dades ha posat a dis­po­sició del pro­fes­so­rat i de l’alum­nat diver­sos recur­sos telemàtics per adap­tar l’edu­cació pre­sen­cial a l’edu­cació vir­tual. A banda d’això, aquesta uni­ver­si­tat i facul­tat han ende­gat una política de comu­ni­cació clara i trans­pa­rent anti­ci­pant-se a la com­pli­cació de l’esce­nari que ens hem anat tro­bant. Això, que ho faci una ins­ti­tució pública, inva­lida la con­cepció –malau­ra­da­ment tan estesa– que el sec­tor públic en gene­ral i les uni­ver­si­tats finançades amb fons públics en par­ti­cu­lar són orga­nit­za­ci­ons enquis­ta­des i amb poca capa­ci­tat adap­ta­tiva. La uni­ver­si­tat on jo tre­ba­llo us ben asse­guro que en aquesta crisi ha demos­trat tenir, en molts aspec­tes, pers­pec­tiva de futur i capa­ci­tat per donar ins­tru­ments –fona­men­tal­ment tec­nològics– per no atu­rar el ritme de les clas­ses i asse­gu­rar-ne la qua­li­tat, adap­tant els propòsits ini­ci­al­ment esta­blerts fixats en una situ­ació de nor­ma­li­tat.

Bé és veri­tat que aquest procés de trans­for­mació ens l’hem de mirar amb la cau­tela d’una pers­pec­tiva crítica: s’ha hagut de fer en molt poc temps (un cap de set­mana i escaig), sense tenir en compte la situ­ació per­so­nal del pro­fes­so­rat (si a casa hi ha infants o ado­les­cents, si s’ha de tenir cura d’avis o gent des­val­guda, etc.) i obvi­ant el nom­bre d’assig­na­tu­res a impar­tir o el nom­bre d’alum­nes que cal aten­dre. També haig de dir que veig difícil fer-ho d’una altra manera però fent-ho així bé és veri­tat que ha gene­rat un estrès con­si­de­ra­ble entre el pro­fes­so­rat i un cert des­con­cert de l’alum­nat ja que, en més d’una ocasió, s’han vist imbuïts per una allau de cor­reus, de tre­balls, de vide­o­con­ferències... difícils de ges­ti­o­nar.

I si bé els recur­sos tec­nològics que estem uti­lit­zant penso que ens han ser­vit per no atu­rar la marxa del curs i per ave­sar-nos obli­gatòria­ment a aquests recur­sos, con­si­dero també, almenys en el meu cas, que m’han con­vi­dat a fer un parell de refle­xi­ons: la pri­mera, la neces­si­tat de valo­rar fins a l’enyor les clas­ses pre­sen­ci­als, perquè en molts aspec­tes són insubs­tituïbles, i, en segon lloc, ser enor­me­ment caut per no dir des­con­fiat amb les veus que pre­go­nen la vir­tu­a­lit­zació (total o majo­ritària) del fet edu­ca­tiu, empa­rant-se en un dis­curs inno­va­dor que no té altre propòsit latent que fer una edu­cació de mas­ses més barata i des­hu­ma­nit­zada.

Notícies relacionades del tema
"Com ens en sortirem?"

Montserrat Nebrera González
Montse Nebrera
ADVOCADA I PROFESSORA DE DRET CONSTITUCIONAL (UIC)

Abans del ‘Diari’

Ada Parellada
Ada Parellada
CUINERA

Més flexions que reflexions

Alba Alfageme
Alba Alfageme i Casanova
PSICÒLOGA ESPECIALITZADA EN L’ABORDATGE DE LES VIOLÈNCIES MASCLISTES

Ser-hi més que mai

Maria Eugènia Gay
Maria Eugènia Gay
DEGANA COL·LEGI DE L’ADVOCACIA DE BARCELONA

Garantint l’accés de tothom a la justícia

Guillem López Casasnovas
Guillem López Casasnovas
ECONOMISTA

El món de demà

Gerard Esteva
Gerard Esteva
PRESIDENT DE LA UNIÓ DE FEDERACIONS ESPORTIVES DE CATALUNYA

El Pla Marshall que l’esport necessita

Cristina Sánchez
Cristina Sánchez
SOCIÒLOGA UDG

De manera diferent

Gemma Lienas
Gemma Lienas
ESCRIPTORA

El nostre planeta sense nosaltres

Carme Trilla
Carme Trilla
ECONOMISTA. PRESIDENTA D’HÀBITAT3 I DE L’OBSERVATORI METROPOLITÀ DE L’HABITATGE

Reflexió sobre l’estat del benestar

Eudald Carbonell
Eudald Carbonell
ARQUEÒLEG

Caldrà més consciència d’espècie

Ismael Palacín
Ismael Palacín
DIRECTOR DE LA FUNDACIÓ JAUME BOFILL

Confiança en l’escola, eines i acompanyament

Joan B. Casas
Joan B. Casas
EXDEGÀ DEL COL·LEGI D’ECONOMISTES DE CATALUNYA

Panorama econòmic del coronavirus

Ramon Brugada
Ramon Brugada
CARDIÒLEG. CAP DE SERVEI DE L’HOSPITAL TRUETA

Solidaritat en temps de crisi

Dolors Bramon
Dolors Bramon
PROFESSORA EMÈRITA DE LA UB

Sense desqualificacions

Miquel Bassols
Miquel Bassols
PSICOANALISTA I EXPRESIDENT DE L'ASSOCIACIÓ MUNDIAL DE PSICOANÀLISI

Què ens podem trobar al final del túnel?

Laia Serra
Laia Serra
ADVOCADA. DONES JURISTES

Temps d’acció civil

Francina Alsina
Francina Alsina
PRESIDENTA DE LA TAULA DEL TERCER SECTOR

El millor antídot: un pla d’emergència social

Josep Vergés
Josep Vergés
PRESIDENT I CEO DE LA FUNDACIÓ INTERNACIONAL DE L’ARTROSI

El dia després

Núria Esponellà Puiggermanal
Núria Esponellà
ESCRIPTORA

Una porta oberta

Josep Oriol
Josep Oriol Pujol
DIRECTOR FUNDACIÓ PERE TARRÈS

Economia per a les persones

Imma Tubella Casadevall
Imma Tubella
SOCIÒLOGA I CATEDRÀTICA DE COMUNICACIÓ

La borsa o la vida

Jordi Feu i Gelis
Jordi Feu i Gelis
SOCIÒLEG, PEDAGOG I DIRECTOR DE LA CÀTEDRA DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA DE LA UDG

Un senyal d’avís per a la universitat

Ramon Tremosa
Ramon Tremosa
PROFESSOR D’ECONOMIA A LA UB I EXEURODIPUTAT

Sort d’Europa!

Núria Pradas
Núria Pradas
ESCRIPTORA

En temps de coronavirus

Salvador Cardús
Salvador Cardús
PROFESSOR DE SOCIOLOGIA A LA UAB

Nafrats, però més forts



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia