Opinió

A la tres

Aeroport de diàleg

“Aena ampliaria el Prat ara o mai i amb destorbs. Una oportunitat a aprofitar però també per cercar la cogestió

Ho aga­fes o ho dei­xes, com un con­curs dels que t’endús els diners o t’arris­ques més. És el que adver­teix l’ens esta­tal Aero­ports Espa­nyols i Nave­gació Aèria (Aena) amb l’ampli­ació del Prat. El seu pre­si­dent, Mau­rici Lucena, avisa fa set­ma­nes que el repar­ti­ment quin­quen­nal d’inver­si­ons d’Aena es con­cen­trarà al Prat per allar­gar la pista prin­ci­pal i per­me­tre les ope­ra­ci­ons d’avi­ons de vols inter­con­ti­nen­tals. Cert. I farien bé la Gene­ra­li­tat i els ajun­ta­ments de Bar­ce­lona i el Prat a tenir-ho en compte. L’opor­tu­ni­tat decaurà a la tar­dor, i ajor­nar la inversió impli­ca­ria dur les obres una dècada més enllà. Ja ahir i dime­cres hi insis­ti­ran els grans agents econòmics. Però caldrà diàleg i cessió, per poder arri­bar a una entesa a qua­tre ban­des.

Abans dels Jocs Olímpics es va deci­dir engran­dir i man­te­nir l’aero­port de Bar­ce­lona al Prat, a un quart d’hora del cen­tre, i des­car­tar cap ubi­cació fora de l’àrea metro­po­li­tana, a una hora de la gran ciu­tat, com suc­ce­eix a la majo­ria de grans capi­tals. La pro­xi­mi­tat és un avan­tatge turístic però alhora una coti­lla per al crei­xe­ment aero­por­tu­ari, més i tot, si està rode­jat d’espais natu­rals.

L’acord d’ara impli­carà con­sens i cessió. De la Gene­ra­li­tat depèn la petició perquè Europa auto­ritzi tor­nar a tras­lla­dar l’espai natu­ral de la Ricarda –ja reu­bi­cat arti­fi­ci­al­ment en la pri­mera ampli­ació– i vali­dar la com­pen­sació en espai verd. Dels dos ajun­ta­ments, per apro­var els plans urbanístics. El Prat hi ha votat en con­tra i Bar­ce­lona també, perquè els comuns i el PSC no hi estan d’acord i alguns grups polítics fins i tot han divi­dit el seu vot. Posats a cedir, com demana Aena a les parts en favor del crei­xe­ment econòmic, l’ens esta­tal podria con­ce­dir una part de la gestió de la infra­es­truc­tura a les ins­ti­tu­ci­ons cata­la­nes, com es reclama fa dècades. Que no passi com als anys noranta, que men­tre s’apro­vava la ter­cera pista, Gavà avançava en la urba­nit­zació de Gavà Mar, a tocar d’on s’havien d’enlai­rar els vols i per on hau­ran de tor­nar a enlai­rar-se quan es refaci el trànsit aeri.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia