A la tres
Aeroport de diàleg
Ho agafes o ho deixes, com un concurs dels que t’endús els diners o t’arrisques més. És el que adverteix l’ens estatal Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (Aena) amb l’ampliació del Prat. El seu president, Maurici Lucena, avisa fa setmanes que el repartiment quinquennal d’inversions d’Aena es concentrarà al Prat per allargar la pista principal i permetre les operacions d’avions de vols intercontinentals. Cert. I farien bé la Generalitat i els ajuntaments de Barcelona i el Prat a tenir-ho en compte. L’oportunitat decaurà a la tardor, i ajornar la inversió implicaria dur les obres una dècada més enllà. Ja ahir i dimecres hi insistiran els grans agents econòmics. Però caldrà diàleg i cessió, per poder arribar a una entesa a quatre bandes.
Abans dels Jocs Olímpics es va decidir engrandir i mantenir l’aeroport de Barcelona al Prat, a un quart d’hora del centre, i descartar cap ubicació fora de l’àrea metropolitana, a una hora de la gran ciutat, com succeeix a la majoria de grans capitals. La proximitat és un avantatge turístic però alhora una cotilla per al creixement aeroportuari, més i tot, si està rodejat d’espais naturals.
L’acord d’ara implicarà consens i cessió. De la Generalitat depèn la petició perquè Europa autoritzi tornar a traslladar l’espai natural de la Ricarda –ja reubicat artificialment en la primera ampliació– i validar la compensació en espai verd. Dels dos ajuntaments, per aprovar els plans urbanístics. El Prat hi ha votat en contra i Barcelona també, perquè els comuns i el PSC no hi estan d’acord i alguns grups polítics fins i tot han dividit el seu vot. Posats a cedir, com demana Aena a les parts en favor del creixement econòmic, l’ens estatal podria concedir una part de la gestió de la infraestructura a les institucions catalanes, com es reclama fa dècades. Que no passi com als anys noranta, que mentre s’aprovava la tercera pista, Gavà avançava en la urbanització de Gavà Mar, a tocar d’on s’havien d’enlairar els vols i per on hauran de tornar a enlairar-se quan es refaci el trànsit aeri.