Opinió

Keep calm

Una màgia transparent

“Quina és la pri­mera lec­tura clàssica que la va impac­tar?”, pre­gun­ten –diari Ara– a Irene Vallejo, autora del lli­bre L’infi­nit en un jonc. Con­testa: “L’Odis­sea no va ser estric­ta­ment una lec­tura perquè el meu pare es va posar a expli­car-me-la i durant molt de temps vaig creure que era una història que ell s’inven­tava.” Aquest tes­ti­moni fa pen­sar en tants i tants pro­ces­sos d’apre­nen­tatge ini­cial, que per cris­tal·lit­zar neces­si­ten l’enllu­er­na­ment, i fins i tot una certa dosi de des­pre­o­cu­pació i inconsciència sobre el fet d’estar apre­nent. Jorge Luis Bor­ges explica com el seu pare el va fer entrar en els rudi­ments de la filo­so­fia. Va ser a través de la màgia trans­pa­rent d’un estil pedagògic molt savi. No li pro­nun­cia mai el nom de cap filòsof. No li men­ci­ona cap data. No l’abas­sega amb la densa càrrega con­cep­tual de la filo­so­fia. Amb l’auxili d’un tau­ler d’escacs li explica les para­do­xes dels filòsofs eleàtics: la cursa entre la tor­tuga i Aquil·les, la fletxa que per­dura immòbil en cadas­cun dels punts del seu recor­re­gut. Amb pre­gun­tes tan vívides com “el gust de la taronja, ¿és en la taronja?”, l’ini­cia en l’ide­a­lisme de Berke­ley. Temps després Bor­ges va des­co­brir que tota aque­lla filo­so­fia reduïda a filo­so­fema es deia Plató, Heràclit, Hume... Daniel Pen­nac diu que el que pri­mer aprèn un estu­di­ant jove “no és l’acte en si, sinó el gest de l’acte”. Per afa­vo­rir aquest gest cal­dria sim­pli­fi­car el nos­tre sis­tema edu­ca­tiu, hiper­tro­fiat per una para­me­trit­zació deli­rant: com­petències, objec­tius, habi­li­tats, nivells d’asso­li­ment, sis­te­mes d’ava­lu­ació d’un pun­ti­llisme tirànic... Els res­sorts bàsics de l’apre­nen­tatge són i seran els de sem­pre: la curi­o­si­tat i la savi­esa pedagògica. Que a parer meu s’ofe­guen en l’oceà mort d’un llen­guatge mera­ment admi­nis­tra­tiu i en el des­fici d’un pro­fes­so­rat que ha d’esmerçar hores a bara­llar-se amb apli­ca­ci­ons informàtiques auto­con­clo­ents i pro­gra­ma­ris rigidíssims con­ce­buts no com a ins­tru­ments sinó com a objec­tius en si matei­xos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.