Opinió

Tribuna

‘Born to be wild’

“Un treball científic demostra l’existència d’efectes hormonals i neuronals que permeten explicar la percepció de felicitat i llibertat conduint tranquil·lament una moto

Born to be wild (“Nas­cut per ser lliure”) és una cançó mítica de la història del rock’n’roll. Es va fer famosa l’any 1968 en con­ver­tir-se en el tema prin­ci­pal de la pel·lícula de culte Easy Rider, de Den­nis Hop­per, pro­ta­go­nit­zada pel mateix Hop­per, Peter Fonda i Jack Nic­hol­son. Dos moto­ris­tes tra­ves­sen els EUA amb les seves Har­ley-David­son en un viatge iniciàtic a la cerca de la lli­ber­tat per­so­nal. Moto­ci­cle­tes i lli­ber­tat han estat dos con­cep­tes que, sigui per les sen­sa­ci­ons que expe­ri­men­tem els moto­ris­tes quan conduïm allu­nyats del tràfec de les ciu­tats, sigui com a sim­ple estratègia de màrque­ting comer­cial, han estat tra­di­ci­o­nal­ment units. Tan­ma­teix, hi ha cap relació fisiològica o neu­rològica en aquesta asso­ci­ació? No és només una qüestió de sub­jec­ti­vi­tat, perquè dar­rere d’aquesta afició hi ha un índex d’acci­den­ta­li­tat i de mor­ta­li­tat pre­o­cu­pants.

Fa just un any, un estudi rea­lit­zat a Austràlia va indi­car que, de mit­jana, els moto­ris­tes se sen­ten més feliços quan con­du­ei­xen la seva moto que els auto­mo­bi­lis­tes el seu cotxe. Van tre­ba­llar amb moto­ris­tes que fan sor­ti­des tran­quil·les per car­re­tera, lluny de les grans ciu­tats i del seu tràfec, el que en anglès s’ano­me­nen open roads. A més, més de la mei­tat dels sub­jec­tes estu­di­ats van dir que sen­ten efec­tes posi­tius sobre l’estat men­tal, i molts van afir­mar que, en part, man­te­nen aquesta afició per aquest motiu. Qui signa aquest arti­cle, afi­ci­o­nat a viat­jar rela­xa­da­ment en moto, sense pres­ses i gau­dint del camí, també hau­ria res­post de la mateixa manera si hagués estat un dels sub­jec­tes de l’estudi. Una pri­mera expli­cació podria ser que les per­so­nes que ho fem ja estem pre­dis­po­sa­des d’antuvi a sen­tir-nos feli­ces quan conduïm.

Tan­ma­teix, un tre­ball científic rea­lit­zat per inves­ti­ga­dors de la Uni­ver­si­tat de Califòrnia que s’ha publi­cat fa poc a la revista espe­ci­a­lit­zada Brain Rese­arch demos­tra l’existència d’efec­tes hor­mo­nals i neu­ro­nals reals que per­me­ten expli­car les per­cep­ci­ons de feli­ci­tat, els efec­tes posi­tius sobre l’estat men­tal i el sen­ti­ment de lli­ber­tat que expe­ri­men­tem els moto­ris­tes quan conduïm tran­quil·lament per open roads. I també, de forma implícita, pro­por­ci­ona pis­tes sobre alguns dels pos­si­bles motius de l’alta acci­den­ta­li­tat d’aquests vehi­cles, més enllà del fet inne­ga­ble que són més ines­ta­bles que un cotxe.

Els resul­tats que van obte­nir indi­quen que con­duir una moto en aques­tes con­di­ci­ons activa les xar­xes neu­ro­nals de l’atenció i de dis­cri­mi­nació sen­so­rial d’una manera sig­ni­fi­ca­ti­va­ment més ele­vada que con­duir un cotxe, la qual cosa es rela­ci­ona amb la major exigència física i men­tal que implica. També van detec­tar que, de mit­jana, con­duir una moto incre­menta la pro­ducció d’adre­na­lina i dis­mi­nu­eix la de cor­ti­sol en una taxa també més ele­vada que con­duir un cotxe. El cor­ti­sol és una hor­mona que es rela­ci­ona amb l’estrès, la qual cosa vol dir que con­duir una moto per una open road és més deses­tres­sant que con­duir un cotxe. Pre­ci­sa­ment, la dis­mi­nució d’estrès genera sen­sa­ci­ons de benes­tar, i això és just el que reco­nei­xen els sub­jec­tes estu­di­ats en el pri­mer tre­ball. També influ­eix en aquest benes­tar el fet de sen­tir-se part d’un col·lec­tiu ampli i trans­ver­sal, encara que es viatgi sol.

D’altra banda, l’incre­ment d’adre­na­lina pro­voca un aug­ment del flux san­guini al cer­vell, la qual cosa implica que aquest òrgan rebi més oxi­gen i glu­cosa, les molècules que fa ser­vir per obte­nir l’ener­gia que neces­sita per fun­ci­o­nar. I pos­si­ble­ment és aquí on hi ha el quid de la qüestió. Aquest fet per­met que el cer­vell fun­ci­oni amb més eficiència i, al mateix temps, activa pro­ces­sos men­tals rela­ci­o­nats amb la moti­vació. Els quals, al seu torn, resul­ten fisiològica­ment pla­ents i con­fe­rei­xen una major per­cepció d’empo­de­ra­ment. És la sen­sació de millora de l’estat men­tal i de lli­ber­tat que molts moto­ris­tes asso­ciem al fet de con­duir les nos­tres màqui­nes tran­quil·lament per open roads.

Ara bé, mal­grat que els autors de l’estudi no ho diguin de manera explícita, de les dades que pro­por­ci­o­nen es pot infe­rir que con­duir men­tre s’està en una situ­ació d’estrès crònic o amb una exces­siva tensió, com per exem­ple quan se cir­cula massa ràpid per les con­di­ci­ons de la car­re­tera i del trànsit, pot alte­rar les per­cep­ci­ons i entor­pir el fun­ci­o­na­ment de les zones del cer­vell impli­ca­des en la presa de deci­si­ons raci­o­nals, la qual cosa pot por­tar a assu­mir ris­cos clara­ment inne­ces­sa­ris. Just el con­trari del que afa­vo­reix el fet de con­duir rela­xa­da­ment. Mal­grat la lògica d’això, mai està de més que la ciència ho con­firmi expe­ri­men­tal­ment a través del fun­ci­o­na­ment del cer­vell.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia