Opinió

Tribuna

Una ciutat de cara al mar

“Badalona mira al mar i la voluntat del poble ha de prevaldre sobre un Adif regit des d’uns despatxos llunyans

Bada­lona, la meva ciu­tat, sem­pre ha vis­cut de cara al mar. Amb l’esquena pro­te­gida per la ser­ra­lada de Marina, els bada­lo­nins hem man­tin­gut la vista a l’horitzó medi­ter­rani, el gran blau que regala l’espai infi­nit. La llarga platja, només tren­cada per la silu­eta del pont del Petroli i el rere­fons de les tres xeme­ne­ies fron­te­re­res amb Sant Adrià, con­vida a l’esce­nari de l’albada, quan el sol emer­geix per l’ori­ent i els més mati­ners tre­pit­gem el sor­ral, un ter­ri­tori que durant el dia s’omple de vida.

Els bada­lo­nins por­tem el mar a l’ADN col·lec­tiu i el refe­rent fun­da­ci­o­nal de la Bètulo romana, quan les àmfo­res ple­nes d’oli i vi s’api­la­ven a les bode­gues dels vai­xells que par­tien rumb al port d’Òstia. Després, fins en els anys obs­curs de per­sistència, els vila­tans de Dalt la Vila cons­truïren caba­nes prop del mar i ana­ren con­fi­gu­rant un barri de pes­ca­dors, pun­tal de la recu­pe­ració ciu­ta­dana.

No tot fou fàcil i del mateix mar vingué el perill de la pira­te­ria, quan les par­ti­des de Cat­xi­di­a­ble (1519) i Car­ta­zan (1527), lloc­ti­nents de Barba-rossa, saque­ja­ren i incen­di­a­ren la població, uns fets que obli­ga­ren l’empe­ra­dor Car­les a orga­nit­zar l’expe­dició de càstig a Tunísia, esde­ve­ni­ments on foren pro­ta­go­nis­tes Sant Jeroni de la Mur­tra i la platja bada­lo­nina. Men­tres­tant, davant l’are­nal es bas­tien els habi­tat­ges de Baix a Mar, vivint ale­gres jor­na­des d’abun­dosa pesca i, també, luc­tu­o­sos nau­fra­gis.

A mei­tats del segle XVIII es con­so­li­dava la població i els pes­ca­dors començaren a con­viure amb una nova rea­li­tat: la revo­lució indus­trial emer­gia amb força i vora mar s’aixe­ca­ven les fàbri­ques que can­vi­a­rien les for­mes de con­viure. El xiu­let de les sire­nes de les noves indústries mar­ca­ven les hores quan Miquel Biada ins­pirà el pro­jecte del pri­mer tren de la Península, un traç entre Bar­ce­lona i Mataró que tran­si­tava paral·lel a la façana marítima (1848). Quasi al cos­tat del tren, a les dras­sa­nes locals, es cons­truïa el Maria Assumpta, el vai­xell que es con­ver­ti­ria en símbol de la ciu­tat.

Mirant al mar, els bada­lo­nins fa quasi dos segles que con­vi­uen amb el fer­ro­car­ril, una ins­tal·lació que ha ani­mat el debat ciu­tadà. El traç del tren és una bar­rera o un signe d’iden­ti­tat?, agrada o molesta?, pro­te­geix o priva? Periòdica­ment s’obre el meló i hi ha gus­tos per a tot­hom, des dels que el vol­drien fer sub­ter­rani fins als que diuen que el pas del tren, paral·lel a la Ram­bla, és irre­nun­ci­a­ble. Fins algú reme­mora quan es feien les obres de cons­trucció i els pes­ca­dors s’opo­sa­ven amb força al tall de

la via.

Enfront del mar, el tren de la costa ha atre­so­rat un munt d’anècdo­tes, des de les per­so­nals de molts des­plaçaments a la capi­tal fins a aque­lles de caràcter col·lec­tiu. Per a inri dels monàrquics, un his­to­ri­a­dor explica el cas del Borbó Alfons XIII, que feu el tra­jecte de Bar­ce­lona a Mataró, el 8 d’abril de 1904, i l’alcalde con­vocà la ciu­ta­da­nia a salu­dar el monarca al pas per la ciu­tat. A l’andana es reuní el con­sis­tori en ple i la Ram­bla s’omplí de gent, però el tren no parà i el Came­tes ni tan sols es dignà a treure el cap per la fines­tra.

Però pot­ser l’anècdota més cele­brada, i poc cone­guda, és la del pre­si­dent nord-ame­ricà Ulys­ses Grant, que una vegada finit el man­dat inicià un viatge d’uns dos anys per Àfrica i Europa. Després d’una estada a Bar­ce­lona, el 2 de desem­bre de 1878, cap a França, volgué pro­var l’enginy fer­ro­vi­ari. De cop es trobà indis­po­sat i el tren, que ales­ho­res no dis­po­sava de lava­bos, feu parada a Bada­lona per ser­vir-se del vàter de l’estació. Alleu­ge­rit, pogué con­ti­nuar el viatge, dei­xant al lavabo bada­loní constància de la seva estada.

La ciu­tat i el seu tren volen seguir de cara al mar. I ara un pro­jecte d’Adif, apro­vat en instàncies madri­le­nyes, vol aixe­car unes pan­ta­lles (murs) de cinc metres d’altura per sepa­rar la via del pas­seig. Valga’m Déu! Volen pri­var de la imatge del tren i, de retruc, del blau medi­ter­rani. Aquí sí que hi ha una­ni­mi­tat, i fins tot el con­sis­tori en ple s’ha pro­nun­ciat en con­tra del pro­jecte. Bada­lona mira al mar i la volun­tat del poble ha de pre­val­dre sobre un Adif regit des d’uns des­pat­xos llu­nyans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia