Opinió

L’accessibilitat a l’àrea urbana

És obvi que tenim un problema des de fa alguna dècada i no es veuen millores, sinó tot el contrari

L’acces­si­bi­li­tat a la ciu­tat de Girona està com­pro­mesa per l’entrada de tota mena de vehi­cles, pri­vats i de trans­port de mer­ca­de­ries, que col·lapsen el trànsit a les hores punta. Els repar­ti­dors de mer­ca­de­ries amb prou fei­nes tro­ben espais de càrrega i descàrrega. Aquest repar­ti­ment es fa amb vehi­cles de mitjà o alt tonatge, que de pas­sada són els més con­ta­mi­nants. En un dia com avui, a les dotze del mig­dia, he comp­ta­bi­lit­zat un mínim de dotze cami­ons i fur­go­ne­tes a la plaça del Vi i a la bai­xada del pont de Pedra, deu a la plaça de Cata­lu­nya i cinc a la ram­bla de la Lli­ber­tat. L’acces­si­bi­li­tat metro­po­li­tana hau­ria de reduir aquest trànsit i reor­de­nar-lo. I el pro­blema no el pro­voca el vehi­cle pri­vat, que també, sinó les fur­go­ne­tes i els vehi­cles de mitjà i gran tonatge amb tots els incon­ve­ni­ents d’ocu­pació de la via pública i con­ta­mi­nació. El 80% del repar­ti­ment a l’àrea del Gironès es fa a Girona ciu­tat. És obvi que tenim un pro­blema des de fa alguna dècada i no es veuen millo­res, sinó tot el con­trari. L’Ajun­ta­ment de la ciu­tat posarà en marxa una zona de bai­xes emis­si­ons (ZBE) que ser­virà de ben poc si no es pre­nen altres mesu­res més glo­bals. Hi haurà càmeres que con­tro­la­ran i que infor­ma­ran dels pro­ble­mes. Ja ho veu­rem. Són molts els inter­ro­gants i poques les res­pos­tes fins ara. El repar­ti­ment de mer­ca­de­ries a la ciu­tat suposa no menys de 4.000 des­plaçaments al dia. Des d’una visió gene­ral, les solu­ci­ons han d’afec­tar tota l’àrea metro­po­li­tana. Els repar­ti­ments es con­cen­tren en la franja horària que va de les nou del matí a les dotze del mig­dia. Aquesta és l’hora de màxima acti­vi­tat. També s’han mul­ti­pli­cat els repar­ti­ments per l’incre­ment de les ven­des online. Cal, per tant, can­viar els hàbits de repar­ti­ment. Les hores per fer-ho i els vehi­cles uti­lit­zats hau­rien de ser lleu­gers i elèctrics. El punt de dis­tri­bució hau­ria de fer-se des d’una àrea logística als afo­res de la ciu­tat. Els ciu­ta­dans hau­rien de dei­xar lliu­res els espais reser­vats per a càrrega i descàrrega, i no com ara, que la majo­ria estan ocu­pats. Uns grans apar­ca­ments dis­su­a­sius i gratuïts, amb auto­bu­sos llançadora, hau­rien de per­me­tre arri­bar al cen­tre sense pro­ble­mes. Només així les ZBE seran com­pa­ti­bles amb el trans­port de mer­ca­de­ries i el vehi­cle pri­vat. Cal, per tant, que el sec­tor del trans­port i el del comerç es posin d’acord per pac­tar una fórmula via­ble. Només així la ZBE tindrà sen­tit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.