Opinió

Desinversió

Es nota que a la Catalunya Nord no tenen un Estat que sempre els va clarament en contra

Cada vegada que passo pel tram d’auto­via de tres quilòmetres i mig de l’A-2 a Vila­de­muls (tram Medinyà-Orri­ols), no puc dei­xar de pen­sar que els res­pon­sa­bles d’Infra­es­truc­tu­res de l’Estat han de ser una colla d’incom­pe­tents. Va cos­tar 38 anys que es deci­dis­sin a fer l’auto­via tot i que la vella i anacrònica N-II anava col·lap­sada. Després van tar­dar 11 anys a fer l’obra i, just pocs mesos després d’estre­nar-la, alli­be­ren de peatge l’AP-7 i, en con­seqüència, avui gai­rebé ningú passa per aquest tram d’auto­via, que va cos­tar 16 mili­ons d’euros. Uns quants quilòmetres més al nord, res­se­guint l’N-II, just en el tren­call de Gar­rigàs, l’Estat ha promès i incom­plert, rei­te­ra­da­ment, que hi cons­trui­ria una rotonda per resol­dre la peri­llo­si­tat de la cruïlla. Els veïns de la zona ho han estat recla­mant des del 1986. De moment s’ha optat per la solució més barata: hi han posat un parell de car­tells que diuen “Pre­caució. Tram de con­cen­tració d’acci­dents”. El lamen­ta­ble estat de l’N-II fins a la Jon­quera fa que aquesta via no sigui cap alter­na­tiva viària a una AP-7 que està col·lap­sada i s’ha con­ver­tit en una via peri­llosa. Si dei­xem aques­tes vies i ens des­pla­cem a la Cata­lu­nya Nord per l’N-260, que també depèn de l’Estat, ens tro­ba­rem, des que sor­tim de Figue­res, una car­re­tera amb un asfalt en molt mal estat. La dar­rera inversió es va fer el 2006 en el tram que va de Colera a Port­bou, i ni tan sols van ser capaços de millo­rar la car­re­tera fins a la fron­tera. Si con­ti­nuem la ruta per la Costa Ver­me­lla, ja a la Cata­lu­nya Nord, ens tro­ba­rem una bona car­re­tera que res­se­gueix la costa per Cer­vera, Banyuls, Cot­lliure i Port­ven­dres, amb l’alter­na­tiva d’alguns trams d’auto­via. Per a qual­se­vol con­duc­tor, el canvi i la millora són colos­sals. Es nota que a la Cata­lu­nya Nord no tenen un Estat que els va clara­ment en con­tra. L’admi­nis­tració fran­cesa ha fet una aposta gene­rosa i intel·ligent per millo­rar les infra­es­truc­tu­res viàries dels nord-cata­lans. En canvi, la desin­versió de l’Estat espa­nyol envers Cata­lu­nya és d’un des­ver­go­nyi­ment de pro­por­ci­ons extra­or­dinàries. I no ens enga­nyem: res hi té a veure el procés d’inde­pendència. En les infra­es­truc­tu­res es veu molt clar que la negligència espa­nyola ve de més de qua­tre dècades enrere. Fa uns quants anys denunciàvem aquesta situ­ació amb el lema “Espa­nya ens roba”. De fet, quan tu lliu­res diners a algú i només et torna xava­lla, no li dius lla­dre?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia