Opinió

A la tres

Amb el menjar no s’hi juga

“Si consumim només producte de temporada i de proximitat menjarem més bé, més bo i no més car

Vinc del mer­cat amb la fruita i la ver­dura de la set­mana. Fa temps que a l’estiu, temps de fruita, costa tro­bar-ne de bona. Que sigui gus­tosa i madura. Com que volem men­jar de tot i sem­pre, a la parada tenen més de 100 referències, i gai­rebé totes les tenen tot l’any. Tanta vari­e­tat no seria un pro­blema si fos fàcil tro­bar pro­ducte de tem­po­rada collit quan toca, perquè un cop abas­ta­des, no madu­ren igual de bé peres o toma­tes que préssecs. Ha arri­bat a un punt que, en lloc de mirar la llista que porto de casa o l’oferta del tau­lell, m’estimo més que em diguin què m’he d’empor­tar, amb la pri­o­ri­tat que sigui bo. No vull triar a la babalà entre 40 vari­e­tats de fruita. M’estimo més començar l’estiu men­jant cire­res un mes seguit i empal­mar amb els préssecs. Tomata i mon­geta les ignoro a par­tir de la tar­dor, i fins l’any que ve. I pèsols i faves, només a la pri­ma­vera. I d’horts de la vora, que per sort n’hi ha.

Com­pro com es com­prava fa 50 anys, però si aquesta apa­rent regressió tri­omfés, tots men­jaríem més bé, més bo i no més car. La glo­ba­lit­zació ens ha por­tat bar­ba­ri­tats com poder com­prar taron­ges de l’hemis­feri sud a l’estiu men­tre als pro­duc­tors d’aquí sovint els que­den a les mans, a l’arbre, a terra o, amb sort, la venen a preus irri­so­ris.

El preu de venda al detall és con­seqüència directa del preu de venda majo­rista, que al seu torn és pro­ducte d’un incre­ment de cos­tos lli­gat a l’espi­ral dels preus de l’ener­gia... i d’uns mar­ges de la dis­tri­bució que no s’han ajus­tat. L’exem­ple és real: a quant m’ha de ven­dre el para­dista un quilo de préssec si el majo­rista li ha fet pagar a 5,5 el quilo? El pro­duc­tor –que també paga els preus des­bo­cats de l’ener­gia, fer­ti­lit­zants i fito­sa­ni­ta­ris– con­ti­nua pre­so­ner dels preus que fixen les cen­trals de com­pres de la gran dis­tri­bució, les que es poden per­me­tre impor­tar pro­ducte i dir-ho ben petit a l’eti­queta per man­te­nir preus bai­xos i incre­men­tar els seus mar­ges. Un oli­go­poli impla­ca­ble que esquer­daríem can­vi­ant d’hàbits i pas­sant-nos a un con­sum de pro­ducte fresc esta­ci­o­nal i de pro­xi­mi­tat. És una pro­posta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia