Opinió

Tribuna

Quan escric soc ningú

“La migranya d’una dona, en una altra pàgina, esdevé el reflex d’una joventut penosa, vinclant sempre l’esquena com un escarràs de feina

Vaig lle­gir la frase del títol en un lli­bre de poe­sia que reco­mano enca­ri­da­ment: Ningú, de Joan Manuel Homar (Viena), un poeta que no s’ha pro­di­gat gaire, perquè el seu com­promís amb el rigor resulta extrem. Va publi­car el pri­mer lli­bre a una edat en què molts poe­tes precoços ja s’han ben afar­tat de la poe­sia: a sei­xanta anys! En aquest dar­rer decenni –el de la seva con­sa­gració lírica–, ens ha donat qua­tre títols; tres dels quals, a parer meu, esplèndids.

La doble negació

Però deia això de la frase ini­cial: “Quan escric soc ningú.” És curiós: Manuel –aquest és el seu pri­mer cognom– no ha vul­ne­rat pas la cata­laníssima regla gra­ma­ti­cal de la doble negació. I ara! Ell, a més, ha estat durant trenta anys pro­fes­sor titu­lar del depar­ta­ment de filo­lo­gia cata­lana de la UB: no és, en defi­ni­tiva, gens sos­pitós d’hete­rodòxia, que diria l’enyo­rat Joan Solà. Aquí, com en qual­se­vol dels seus ver­sos, el poeta diu, exac­ta­ment, el que vol dir: que “quan escric soc ningú” (que no és tan lluny, em sem­bla, de dir que soc tot­hom). No pas que “quan escric no soc ningú”, ben dife­rent. Per tant, el vers s’assem­bla al “je est un autre”, rim­baldià. O a la fórmula de Whit­man que asse­gura que “I con­tain mul­ti­tu­des” (després d’escapçar-ne la pri­mera part, d’una intenció massa messiànica: “I am large”).

Quin tre­sor que és, un bon lli­bre de poe­sia com aquest! Fixeu-vos en els tres ver­sos ini­ci­als del Tríptic de Cas­san­dra: “Amb ulls esba­ta­nats, sen­tint els xis­cles / de les gavi­nes, miro el port obert / i la pluja que cau del cel ombrívol.” Va ser lle­gir-lo i ima­gi­nar-me aquest cel com un front arru­gat per la tem­pesta. Em feia l’efecte que havia de ser un port més aviat petit, una mica ama­gat. Un port que només exis­tia en el poema –i, doncs, en la meva lec­tura–, com el viatge en veler des­crit en una altra poe­sia: “I tan­ma­teix, em moc per la coberta / amb una pau que dins del cor fon­deja.” En tots dos casos, la poe­sia actua com a feraç sug­ge­ri­ment. En altres, ho fa com a esperó de la raó. Per exem­ple, en la poe­sia El sacri­fici d’Isaac, de Cara­vag­gio: “Com va poder accep­tar aquell sacri­fici? / Frenà el punyal en el dar­rer moment, / però des d’ales­ho­res Isaac / coneix que el mal s’oculta en el pro­fund.”

Nyap del sis­tema

No fa gaire, una per­sona que admiro molt –i que es dedica pro­fes­si­o­nal­ment a les tele­co­mu­ni­ca­ci­ons– es pla­nyia que a les esco­les i, sobre­tot, als ins­ti­tuts, ja no es faci apren­dre als alum­nes poe­sies de memòria. Li vaig donar la raó. ¿Què fa –qua­ranta anys, pel cap baix– que la poe­sia és gai­rebé un alienígena del sis­tema edu­ca­tiu català? Aquesta mena de nyap del sis­tema com­pe­ten­cial deu veure, en aquest gènere, en tota la lite­ra­tura, una mena de nosa del tot pres­cin­di­ble. Com a pro­fes­sor de secundària, no faig apren­dre ver­sos de cor als nois, però sí que els passo cada any deu o quinze poe­mes, perquè els tre­ba­llem ple­gats. I l’experiència, mal m’està dir-ho, sol reei­xir.

Llen­guatge reco­nei­xe­dor

“Mai no és ningú, qui escriu, tan sols una ombra / entre les cen­dres d’aque­lla veu sola.” La poe­sia, si ens parla amb un llen­guatge reco­nei­xe­dor i, amb els seves eines tan pre­ua­des, apre­gona el cor i l’ànima humans, es fa de tot­hom. Almenys, de tot­hom qui en vul­gui fer ús. Perquè es tracta ben bé d’això: de fer-ne ús. Joan Manuel Homar escriu que, “en mos­se­gar la poma d’aquell arbre, / Eva abolí el sojorn al paradís”. Sort en vam tenir, perquè, de resul­tes d’aquell fet lle­gen­dari, podem viure “el temps joiós de la nar­ració” i, per tant, ens és donat de fer lite­ra­tura. La poe­sia del bar­ce­loní és sàvia: “com més mor­tal el món, més bell es torna.” En efecte, la nos­tra con­dició tem­po­ral, mori­dora, afe­geix a la nos­tra experiència un bell pate­tisme. A vega­des, un plat de por­ce­llana negra ser­veix l’àpat de la malen­co­nia: hi sen­tim les mans de la per­sona que el va afaiçonar.

La migra­nya d’una dona, en una altra pàgina, esdevé el reflex d’una joven­tut penosa, vin­clant sem­pre l’esquena com un escarràs de feina. Que n’és, d’útil, la poe­sia de Joan Manuel Homar! Quan­tes per­so­nes que repre­senta, aquest seu ningú que for­mi­gueja en tants ver­sos! I com ens acom­pa­nyen totes! O, dit altra­ment, com el ningú es fa repre­sen­tació de cada un de nosal­tres, que ens hem abo­cat al pou de bellesa i veri­tat d’aquesta poe­sia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia