Opinió

Raça humana

Saber què estem comprant

Pot­ser és bonica –qüestió de gus­tos–, segur que és barata –exa­ge­ra­da­ment– i no té res de digna: ens refe­rim al segell de roba xinès Shein, que entu­si­asma a la gene­ració Tik­Tok fins a situar-se com una de les més impor­tants tèxtils del món a l’altura de Zara i H&M. Molt com­pe­ti­tiva: moda ràpida, cicle de pro­ducció d’una set­mana i una botiga vir­tual amb forta pene­tració a les xar­xes, ja sigui a través d’anun­cis o d’una munió d’influ­en­cers con­trac­ta­des per exhi­bir ale­gre­ment les peces. L’altra cara? La mos­tra una inves­ti­gació de l’orga­nit­zació suïssa Public Eye difosa a Cata­lu­nya per Setem i la cam­pa­nya Roba Neta: escla­vi­tud dels tre­ba­lla­dors –i invi­si­bi­lit­zada, si és que ara mateix a ningú no el deu sob­tar, en rea­li­tat, el cost de gau­dir d’uns pro­duc­tes a preus rega­lats–. Detalls: jor­na­des d’entre 75 i 90 hores set­ma­nals, sense con­tracte, un dia de des­cans al mes, rea­lit­za­des en tallers estrets, insa­lu­bres i inse­gurs, amb bos­ses i rot­llos de tela blo­que­jant pas­sa­dis­sos i esca­les, amb la cor­res­po­nent difi­cul­tat de sor­tir-ne en cas d’incendi, la qual cosa no és inu­sual en aquest tipus de locals. Què es pot fer? Òbvi­a­ment no com­prar escla­vi­tud un cop obtin­guda la infor­mació (faci­li­tada a Public Eye per una orga­nit­zació que defensa els drets humans al sud de la Xina), revi­sar les pau­tes de con­sum i entrar a la web de la cam­pa­nya Good clot­hes, fair pay –s’hi pot acce­dir en català– i sig­nar la sol·lici­tud perquè la UE impulsi una legis­lació per un salari just a la indústria glo­bal de la con­fecció fent les mar­ques res­pon­sa­bles de les con­di­ci­ons labo­rals a les seves fàbri­ques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.