Una sala de concerts, a debat
Des de fa molts anys ressorgeix, de tant en tant, el debat sobre la necessitat (o no) d’una sala de concerts a la ciutat de Girona. Ara el tema torna a estar d’actualitat pel projecte de l’espai musical Alter, que impulsa l’empresari i melòman Kim Riera en una antiga nau al costat del pont de la Barca, amb l’objectiu que ja funcioni la tardor vinent. L’associació de veïns del barri de Sant Ponç ha començat a mobilitzar-se contra l’obertura d’aquest local, a mig camí entre una sala de concerts i una discoteca o club, amb capacitat per a unes 600 persones. Els promotors de l’Alter remarquen que no només estarà molt ben insonoritzat i aïllat de l’exterior, sinó que, a més a més, no hi ha veïns propers. Els contraris al projecte contesten que molt a prop hi ha una residència per a persones discapacitades i vaticinen problemes de trànsit de matinada, botellots a l’exterior del local i en un espai natural com ara les ribes del Ter i, en resum, alternacions potencials en la vida i la tranquil·litat del barri. No faré de jurat popular (ja se n’encarregaran les xarxes) a favor o en contra de l’Alter. Personalment, pels meus gustos i afinitats, diria que l’Alter és un bon projecte cultural per a Girona. Però també haig de dir que jo no visc a Sant Ponç. Nedo i guardo la roba.
El més semblant que ha tingut Girona a una sala de concerts són locals com ara Boomerang, al Pont Major, i La Sala del Cel, a Pedret. Eren més aviat discoteques que, als anys vuitanta i noranta del segle passat, van suplir amb bona voluntat l’absència d’una sala de concerts pròpiament dita a la ciutat. Després, també al Pont Major, La Pontenca es va convertir, entre el 1994 i el 1998, en una sala de vocació clarament alternativa. A alguns dels seus responsables els va servir com a experiència per posar en marxa, amb el canvi de mil·lenni, La Mirona de Salt, que funciona oficiosament per a Girona com la sala de concerts que no té dins del seu terme municipal. També va ser notable l’aportació que va fer durant molts anys la cèntrica Platea a la música en directe. La construcció de l’Auditori de Girona va ser un important incentiu per al sector, però tot i la diversitat de la seva programació musical, és evident que un auditori amb butaques no substitueix la sala de concerts que durant molts anys va reclamar l’associació Orella Activa per a Girona: la ciutat de festivals on massa sovint els grups no saben on anar a tocar.