mirades
Jordi Grau
La importància de la campanya
Escriuria el mateix si s’hagués acomplert el sondeig de TV3 i Catalunya Ràdio sobre la ciutat de Girona la nit electoral? Segurament no, perquè l’hauria encertat: ara Gemma Geis tindria nou regidors, seria la primera força i estaria buscant suports per ser alcaldessa. Però el resultat final van ser sis regidors per a Junts i els quatre que donaven a Guanyem es van doblar i va ser segona força amb els mateixos regidors que Sílvia Paneque.
Aquella nit vaig dir per ràdio que calia esperar als resultats reals intuint que el sondeig no l’encertava. També cal reconèixer que no pensava que serien només sis els regidors de Junts a Girona. Ahir escrivia sobre els encerts i errades de les campanyes electorals dels altres partits segons. Avui ho faig sobre Junts, que, perdent les eleccions de manera clara, té la clau per decidir alcalde o alcaldessa si no hi ha un acord, que no sembla que hi hagi de ser, entre PSC i Guanyem.
Com ha estat la campanya de Junts? Si fem cas dels resultats i passem pel damunt del que sembla més fàcil, és a dir culpar els altres del fracàs, ha estat dolenta. Em pregunto si la decisió tardana de Gemma Geis de ser candidata va afectar el disseny de la campanya. I crec que sí. L’altra qüestió és que Junts ja n’havia escollida una, de candidata, i el que va passar amb Assumpció Puig no els va ajudar. Alguns li retreien que era gran. És això un problema? O només poden ser grans Trias i Maragall? Ella tenia un bon currículum i l’haurien pogut vendre bé. No tenia aspiracions de fer servir l’alcaldia de palanca política. I no ser gaire coneguda se soluciona amb temps i una bona campanya. Va acabar donant suport a Lluc Salellas, cosa que no es va entendre, o potser sí, dolguda pel paperot que li va tocar fer.
Sembla clar que qui va dissenyar la campanya de Gemma Geis no coneix bé Girona. Hi era Joan Bagué, però el disseny va ser de Jordi Cuminal, exdiputat i un estrateg que sap el que es fa. Potser no es va informar bé. Ni ell ni l’home que va enviar a Girona. Van donar per fet que la Gemma era molt coneguda, però per a determinada gent una antiga vicerectora de la UdG no ho és necessàriament. Ni tan sols si ha estat consellera i ha lluït al Departament i al Parlament. A la Gemma li van fer començar la campanya tard. I no es va trencar la quarta paret, que diuen a la televisió. Gemma Geis és molt millor que com se la va presentar. Però no va trepitjar barris ni reunir-se amb associacions, com els altres candidats. La van protegir massa i va entrar tard als debats, una altra equivocació. El govern desgasta, certament, però a ERC la factura que li han cobrat és nacional i no gironina i tot i que l’etapa Madrenas va ser convulsa i la van matxucar a les xarxes, l’alcaldessa tenia tants admiradors com detractors. L’efecte Ribas hi va ser, sens dubte, i va fer molt mal a Junts. Renunciar al que s’havia fet i a la gent que havia trepitjat carrer va ser un error. I les enquestes que remenaven i que eren molt bones, els van fer ser massa conservadors. Les enquestes de Junts, com la de TV3 i Catalunya Ràdio no van mostrar el mapa real. Els que en saben han d’analitzar què va fallar i admetre que no la van encertar.