Opinió

Ombres d’estiu

‘Summer and Smoke’

“No conec ningú que hagi cai­gut tan baix com ho he fet jo aquest estiu, soc un porc”, diu Johnny Buc­ha­nan (Lau­rence Har­vey) a Rosa Zacarías (Rita Moreno) en una festa amb la qual cele­bren que es casa­ran: el pare de Rita, amo d’un casino, ho ha acor­dat amb Johnny a canvi de per­do­nar-li un deute de joc. L’acció trans­corre en un poble del Mis­sis­sipí, d’on era Ten­nes­see Willi­ams, autor del drama Sum­mer and Smoke, que adapta el film homònim (Peter Glen­vi­lle, 1961) al que em refe­reixo. Johnny hi afe­geix: “Durant tot l’estiu m’he pene­dit de la nit abans, però pen­sant en la següent.” La festa acaba fatal­ment quan el seu pare, metge com ho és ell sense exer­cir-ne, arriba ines­pe­ra­da­ment: el Dr. Buc­ha­nan es bara­lla amb el patri­arca Zaca­rias, que el mata.

La veïna dels Buc­ha­nan, Alma, havia avi­sat per telèfon el Dr.​Buchanan, en con­flicte amb el seu fill, a qui recri­mina la seva vida desen­dreçada. Johnny i Alma, filla d’un pas­tor pro­tes­tant, es conei­xen de petits i ell se’n fot del fet que ella, que sem­pre n’ha estat ena­mo­rada, faci honor al seu nom desa­te­nent els desigs del cos. Una nit, Johnny intenta seduir Alma, que el rebutja. Després de la tragèdia, ell es “reforma” i dona la raó a Alma. Ella, en ple hivern, li diu que la noia que “va dir no” ja no exis­teix: “Va morir l’últim estiu, asfi­xi­ada pel fum del foc que cre­mava dins seu.” Johnny parla del vin­cle espi­ri­tual entre ells, de l’existència de l’ànima, d’un fum tènue que no pot mos­trar-se ni veure’s. Alma (gran Geral­dine Page) replica: “No m’enga­nyi. He vin­gut per par­lar en ter­mes d’igual­tat.” Johnny, de fet, es casarà amb una noia. I Alma es dis­posa a conèixer els pla­ers del cos con­fi­ant, com Blanche Dubois, en l’ama­bi­li­tat dels des­co­ne­guts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.