De set en set
El trimestre d’or
Ja fa més d’una dècada que vam importar la tradició nord-americana del Black Friday, la gran festa del consumisme, amb els comerços que pengen cartells amb grans descomptes i que suposa l’inici d’una intensa campanya comercial que dura fins que ja ens falta l’alè per pujar l’empinada costa amunt del gener. En els mesos de novembre, desembre i gener, coneguts com el trimestre d’or (golden quartet) del consum, cadascú de nosaltres ens gastarem de mitjana 727 euros, segons un estudi de KPMG, i el 20,4% dels consumidors tenen previst sol·licitar crèdits de consum i finançament per poder fer les compres en aquesta campanya que cada any s’allarga més en el temps i deixa de ser cosa d’un sol divendres negre. Enmig d’aquesta voràgine, la Unió de Comerciants de Flix, el poble de la Ribera d’Ebre que tot just té una cinquantena de negocis associats, ha decidit plantar-se davant del Black Friday. Els números no surten per al petit comerç. Diuen que el comerç local s’ha vist obligat a sumar-se als descomptes, per no perdre visibilitat, a costa de reduir molt els marges de benefici o fins i tot d’assumir pèrdues. És, diuen, impossible igualar els preus i les ofertes de les grans superfícies. “Hem intentat donar-li la volta i aprofitar aquest dia per reflexionar al voltant dels valors del comerç local i la manera de consumir que fomenta una campanya com la del Black Friday”, diu Rita Costa, presidenta de l’entitat. Aquest dijous, els comerciants flixancos llegiran un manifest. No deixem morir el comerç local, que en pobles com Flix és vital.