Opinió

A la tres

Mal senyal

“El PISA és l’enèsim indicador de l’evident davallada educativa de Catalunya, aviat crònica, i un mal argument davant dels eurodiputats que avaluaran la immersió

Les dades de l’informe PISA són un pèssim senyal per a l’edu­cació a Cata­lu­nya. És evi­dent que la pandèmia ha accen­tuat tendències i dèficits arreu d’Europa, però a Cata­lu­nya ha incre­men­tat la cai­guda en com­prensió lec­tora, que ha bai­xat 38 punts en una dècada, i també en matemàtiques i llen­gua. El PISA com­para sis­te­mes edu­ca­tius i soci­als molt diver­sos, i no cal fer gaire cas de les qua­li­fi­ca­ci­ons de Finlàndia i Corea del Sud, per posar-ne dos exem­ples, però sí que ser­veix per ado­nar-nos que con­ti­nuem per sota de la mit­jana esta­tal, i no és el pri­mer informe que n’adver­teix. L’últim informe Pirls sobre com­prensió lec­tora situ­ava Cata­lu­nya a la cua de tot l’Estat a quart de primària. Era el penúltim d’un seguit d’avi­sos en la mateixa línia de situ­ació gal­dosa que ni governs, ni con­se­llers ni sin­di­cats docents sem­blen tenir en compte a l’hora de man­te­nir la seva pugna per­ma­nent per les con­di­ci­ons labo­rals. És com si tots els impli­cats s’hagues­sin anco­rat en el seu argu­ment par­ti­cu­lar sense aixe­car el cap. Plans d’implan­tació de com­petència digi­tal que es pre­sen­ten però els alum­nes aca­ben l’ESO sense haver vist cap ordi­na­dor a classe, aules a 30 graus de tem­pe­ra­tura, pro­moció pública de la vocació de mes­tre que no engresca els lli­cen­ci­ats, can­vis en el calen­dari... Molt de soroll per aca­bar a la cua de l’Estat en edu­cació obli­gatòria, un molt mal senyal com a país, després de 45 anys exer­cint-ne les com­petències.

No seran bons argu­ments, els del nivell edu­ca­tiu, els que podrà exhi­bir la con­se­llera Simó a la comissió d’euro­par­la­men­ta­ris que visi­tarà aviat Cata­lu­nya, cri­dats per les enti­tats pro bilingüisme. S’entre­vis­ta­ran amb les asso­ci­a­ci­ons a favor del cas­tellà, els pares denun­ci­ants que recla­men més cas­tellà, el govern, els sin­di­cats, la síndica de greu­ges i mem­bres de la comu­ni­tat edu­ca­tiva, en una pre­o­cu­pant equi­pa­ració del pro­ta­go­nisme i l’abast de cadascú i de la falsa polèmica. El pro­blema és que el gros de l’alum­nat s’allu­nya, ja no de l’excel·lència, sinó del nivell mitjà de l’Estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.