Opinió

A la tres

Seguretat, per a tots

“Anar per una vorera tampoc és sinònim de seguretat. Qualsevol ciclista o algú amb patinet et pot convertir en un con que cal esquivar en una cursa d’obstacles

La soci­e­tat és un òrgan can­vi­ant, que evo­lu­ci­ona. I els muni­ci­pis s’hi adap­ten de la manera que poden. Fa dècades la pri­o­ri­tat la tenia el cotxe i als car­rers de tots els pobles, per estrets que fos­sin, hi havia trànsit. La cosa va anar can­vi­ant i l’urba­nisme també. Als anys noranta del segle pas­sat molts ajun­ta­ments van començar a fer una aposta que en el seu moment va ser molt cri­ti­cada en molts llocs: fer zones de via­nants, sobre­tot vin­cu­la­des a nuclis antics i espais comer­ci­als. Molta gent, sobre­tot els comer­ci­ants, es van posar les mans al cap espan­tats perquè mori­rien si ningú no podia arri­bar amb cotxe fins al davant de la seva botiga. L’expe­ri­ment va aca­bar, glo­bal­ment, sent un èxit.

Ara estem en un moment en què l’urba­nisme es torna a adap­tar en gene­ral a una nova tendència. La pro­li­fe­ració de car­rils bicis ha envaït els pobles de Cata­lu­nya. Vagis on vagis te n’aca­bes tro­bant un. La pro­li­fe­ració de l’ús de bici­cle­tes i de ginys elèctrics com els pati­nets ho ha incen­ti­vat. I no és que no esti­gui bé. Però no en calen a tot arreu ni fets de qual­se­vol manera. Ni cal inver­tir diners en una cosa que ni els seus matei­xos usu­a­ris (alguns) no fan ser­vir. Et pots tro­bar tran­quil·lament en una rotonda o una car­re­tera gene­ral que té car­ril bici al cos­tat i que qua­tre paios vagin en bici­cleta per la calçada. Després t’expli­quen que els car­rils bici urbans són per a vehi­cles tipus Bicing i que els car­rils de sorra no són per a bicis de car­re­tera. És a dir, que n’hi ha d’haver per a tots els tipus de bici­cleta. Com si hi hagués d’haver car­re­te­res per a fur­go­ne­tes, altres per a turis­mes i altres per a cami­ons.

Anar per una vorera tam­poc és sinònim de segu­re­tat. Qual­se­vol ciclista o algú amb pati­net et pot con­ver­tir en un con que cal esqui­var en una cursa d’obs­ta­cles. I a mun­ta­nya et poden aparèixer els de les BTT i enves­tir-te.

La segu­re­tat és impres­cin­di­ble. El ciclista és la baula més feble de la cadena dels vehi­cles. Però no és cert que quan hi ha un acci­dent mai sigui culpa del ciclista. I cal cons­ci­en­ci­ació dels con­duc­tors, cert. Però també dels que aga­fen una bici­cleta. No tenen llicència per fer el que vul­guin ni anar com vul­guin.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.