Mirades
Patinets i passos de vianants
Era divendres de la setmana passada al carrer que marca la separació entre Girona i Salt. Acabava de passar la rotonda dels Països Catalans per trencar en direcció al Santa Caterina i al primer pas de vianants em vaig trobar un cotxe amb els intermitents posats, una noia nerviosa parlant per telèfon, una patrulla de la Policia Municipal que arribava i, el pitjor de tot, tres o quatre persones que n’atenien una altra que estava estesa al terra al cantó d’un patinet. Un accident. No és el primer que veig per aquesta zona i, lamentablement, potser no serà pas el darrer. Parlo d’aquest accident i no entraré en detalls, però sí que utilitzaré aquest afer per tornar a parlar del perill que suposen alguns conductors de patinets i bicicletes a l’hora de creuar passos de vianants. I sí, si volen també escriuré que hi ha conductors de cotxes que són imprudents i, per tant, també perillosos. Però el que és clar és que tenim un problema, no només a Girona i a Salt, sinó arreu, perquè la proliferació de bicicletes i del que en diuen vehicles de mobilitat personal (VMP), és a dir patinets, provoca molts ensurts i massa accidents, que en alguna ocasió, i espero equivocar-me, podrien resultar fatals.
He escrit altres vegades sobre aquest problema. Però caldrà tornar-hi. Insisteixo que alguns automobilistes tenen la seva responsabilitat conduint a massa velocitat o no sent prou curosos respectant els passos de vianants. Dit això, hi ha alguns usuaris de patinets i també ciclistes –insisteixo a no generalitzar– que són un autèntic perill públic. Passen sense solució de continuïtat d’un carril bici a girar inesperadament en un angle de noranta graus per creuar a molta velocitat –o encara que vagin a 25 quilòmetres per hora– per un pas de vianants. Això no es pot fer. O, en els llargs carrils bici, cada vegada que arriben a una cruïlla en què al terra tenen la senyalització corresponent que els obliga a aturar-se i a cedir el pas, creuen sense parar i a voltes encara intimidant amb la mirada a qui s’atura a temps de no atropellar-los.
Sí, els patinets i les bicicletes, com els cotxes, han de respectar els senyals de trànsit. I igual que podem dir que els conductors de cotxes i motos hem de suposar que tenen un carnet, es pot assegurar que alguns usuaris de VMP no en tenen ni idea del codi de circulació o senzillament no el volen respectar. I, fent això, posen en perill la seva vida. I poden causar un problema molt seriós als conductors que tot i complir les normes de circulació poden topar amb ells. I no parlem ja de quan són els patinets o les bicicletes els que donen ensurts als vianants que passen pels llocs que tenen reservats, els passos zebra. Hi ha incultura normativa i a vegades també mala fe.
A Salt, el setembre passat van fer controls de patinets elèctrics. En van aturar 452 i van posar 234 denúncies. I no deixen de fer-ne seguiment, segons va explicar la regidora Margarida Gallardo. Cal fer-ho, per evitar accidents. Potser caldria explicar als usuaris que si no baixen del patinet o la bicicleta als passos de vianants, almenys que vagin amb compte perquè s’arrisquen i es posen el perill, com hi posen també els conductors que circulen correctament.