Opinió

Àgora

Seguim votant

Avui votem en unes elec­ci­ons euro­pees en què tot indica que la par­ti­ci­pació que­darà força per sota de la mei­tat del cens i no hi ha indi­cis que, a diferència de fa cinc anys, els cata­lans vagin a les urnes en un per­cen­tatge supe­rior. Hi ha can­sa­ment gene­ra­lit­zat. Fet que s’ha vist en una cam­pa­nya avor­rida i amb absència de pro­pos­tes. Avui hi haurà poca par­ti­ci­pació en com­pa­ració amb l’any 2019 –un 60%–, perquè es van ajun­tar amb les muni­ci­pals i va ele­var subs­tan­ci­al­ment el per­cen­tatge, com ja havia succeït el 1987 i el 1999.

No cal cri­dar el mal temps de l’abs­tenció, i menys el diu­menge elec­to­ral, perquè pin­ten bas­tos a tot Europa i cal anar a votar per un dels Par­la­ments més grans del món que tra­di­ci­o­nal­ment és con­si­de­rat de ter­cer ordre tot i que, contrària­ment, s’estima que un 70% de la legis­lació naci­o­nal té el seu ori­gen en les deci­si­ons comu­nitàries, i ara més que mai, que hem que­dat sota l’ombra de l’amenaça russa i els tocs d’atenció que cal estar pre­pa­rats per a la guerra en haver con­ver­tit, des de les ins­ti­tu­ci­ons comu­nitàries, la defensa en una qüestió política clau.

Tot i l’avor­ri­ment i el can­sa­ment, s’espera que demà, dilluns, sigui un dia de festa major per a la política. D’una banda, els resul­tats euro­peus i, d’una altra, la cons­ti­tució del Par­la­ment de Cata­lu­nya, amb mol­tes incògni­tes abans de començar la legis­la­tura. Els soci­a­lis­tes gua­nya­dors de les elec­ci­ons del 12 de maig volen ésser ferms i ho tenen clar: Illa o repe­tició elec­to­ral. JxC es resis­tei­xen a que­dar-se a l’opo­sició, volen tocar poder. ERC amb la pre­sidència del Par­la­ment en farien prou. Els Comuns es man­te­nen ben qui­ets espe­rant que Illa els allar­gui la mà. En vocació d’opo­sició par­la­mentària que­den per als pròxims dies el Par­tit Popu­lar, Vox, la CUP i Aliança Cata­lana. Una bar­reja de par­tits que poden donar grans tar­des par­la­mentàries. Entre avui i demà, dies clau, després del gran peri­ple elec­to­ral que podria aca­bar fins i tot i per aca­bar-ho de com­pli­car en unes elec­ci­ons gene­rals avançades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.