Opinió

Tribuna

Simbiosi criminal

“Enguany hi ha hagut un gir en el premi de novel·la negra L’H Confidencial i per primera vegada en els seus divuit anys d’història l’ha guanyat una obra escrita en català
“L’autor de ‘Demolició’ és una de les veus referencials de la novel·la negra catalana, el periodista cultural Lluís Llort

L’any 2007, Jordi Canal, l’ales­ho­res direc­tor de la bibli­o­teca La Bòbila, espe­ci­a­lit­zada en lite­ra­tura negra i cri­mi­nal i un dels grans teòrics, estu­di­o­sos i dina­mit­za­dors del gènere a casa nos­tra, amb la com­pli­ci­tat que sem­pre resulta necessària i impres­cin­di­ble a l’hora de “come­tre” delic­tes impor­tants, de l’Ajun­ta­ment de l’Hos­pi­ta­let i de l’Edi­to­rial Roca, diri­gida per Blanca Rosa Roca, posa en marxa el premi de novel·la negra L’H Con­fi­den­cial, uti­lit­zant un afor­tu­nat joc de parau­les que reme­tia direc­ta­ment al lli­bre L.A. Con­fi­den­tial de James Elroy, que l’any 1997, després de ser un gran èxit de ven­des i un refe­rent, es con­ver­ti­ria en una pel·lícula osca­rit­zada, diri­gida per Cur­tis Han­sonn i inter­pre­tada per Guy Pearce, Rus­sell Crowe, Kevin Spa­cey, Kim Basin­ger i Danny DeVito.

La pri­mera edició del premi se la va endur Joaquín Guer­rero Casa­sola amb Ley gar­rote i la segona, Raúl Argemí amb Retrato de fami­lia con muerta. Després ha anat a parar a mans d’autors com Julián Ibáñez, Eri­anz Gam­boa, Cris­tina Fallarás, Rafael Alcalde, Nacho Cabana o Alberto Valle, entre altres. S’ha dei­xat desert en tres edi­ci­ons i s’ha anat con­so­li­dant com un refe­rent del gènere amb una dotació de 12.000 euros i la publi­cació de la novel·la. Enguany hi ha hagut un gir de guió i per pri­mera vegada en els divuit anys d’història del premi l’ha gua­nyat una obra escrita en català, tot i que les bases sem­pre han permès les dues llengües. I no només això, ja que l’autor de Demo­lició és una de les veus refe­ren­ci­als de la novel·la negra cata­lana, el peri­o­dista cul­tu­ral Lluís Llort (Bar­ce­lona, 1966), que amb aquest guardó no fa altra cosa que sege­llar una sòlida i ascen­dent car­rera literària que l’ha por­tat a ser un dels autors més seguits i esti­mats del pano­rama negre en català.

Va debu­tar l’any 1999 amb Tar­dor, publi­cada a Des­tino, que també li va edi­tar un any després Maleït Montjuïc, i a par­tir d’allí, amb una certa regu­la­ri­tat, ha escrit Camaleó, Trenta-dos morts i un home can­sat, La imper­fecció de les bom­bo­lles, Si quan et donen per mort un dia tor­nes, Herències col·late­rals (que va gua­nyar el premi Paco Cama­rasa 2020 a la millor novel·la traduïda al cas­tellà), La reina de dia­mants (escrita a vuit mans amb Sebastià Ben­na­sar, Sal­va­dor Macip i Marc Moreno), Sota l’asfalt, No n’esti­guis tan segur, Pes mort, Temps mort i, el mes de març pas­sat, Un assassí. Pel mig, i a par­tir de l’any 2008, també ha sig­nat un bon nom­bre de lli­bres de nar­ra­tiva infan­til i juve­nil, alguns d’ells tre­ba­llats con­jun­ta­ment amb Sal­va­dor Macip, com la sèrie Soc un ani­mal.

Llort, tal com és cone­gut en el món lite­rari i també la manera que ha esco­llit per sig­nar les seves obres, té unes quan­tes carac­terísti­ques a l’hora d’escriure que el fan força espe­cial i que amb tota pro­ba­bi­li­tat siguin una part impor­tant del seu atrac­tiu lite­rari. D’una banda escriu el que vol i quan vol. Això que en prin­cipi seria comú a molts escrip­tors, en el seu cas con­cret té unes dimen­si­ons espe­ci­als, ja que no es casa amb res ni amb ningú i, a més, no ha cai­gut mai en la temp­tació fàcil i habi­tual de per­se­guir fer sèries de per­so­natge o d’esti­rar una història més enllà d’un únic lli­bre. Això vol dir que les seves novel·les són sem­pre una sor­presa en tots els sen­tits, en la temàtica, en el plan­te­ja­ment, en la tria dels per­so­nat­ges, en l’acció. La seva mirada sòlida i irònica és capaç de treure punta de situ­a­ci­ons apa­rent­ment banals i teòrica­ment ano­di­nes com, posem per cas, l’acord entre un advo­cat i una velleta que rebrà una pensió vitalícia a canvi de cedir-li el pis quan es mori, situ­ació en què la cosa es pot arri­bar a com­pli­car fins a arri­bar a extrems insos­pi­tats.

Llort con­trola els temps, els pro­ta­go­nis­tes, l’acció, l’entorn, el paper dels secun­da­ris, els esce­na­ris, els diàlegs i, sobre­tot, el tremp de la nar­ració, i això fa que qual­se­vol lli­bre que porti la seva firma sigui sem­pre una garan­tia de sor­presa i d’emoció. Li agrada, i a més en gau­deix, bellu­gar-se sem­pre pels mar­ges, defu­gint els ter­ri­to­ris llau­rats, i això, no ens enga­nyem, fa que el lec­tor afronti els seus lli­bres amb l’emoció de saber que, passi el que passi, hi haurà sor­pre­ses en tots els sen­tits. En aquest cas con­cret només sabem que el pro­ta­go­nista és un pro­fes­sor uni­ver­si­tari de 51 anys, casat, amb una filla de 17, arti­cu­lista i ter­tulià de ràdio i de tele­visió, que rep una acu­sació de vio­lació. Ell, és clar, diu que és inno­cent, però les coses a can Llort mai són tan sen­zi­lles, així que, a par­tir d’aquesta arren­cada, es pot espe­rar de tot. Un tema dur i des­gra­ci­a­da­ment actual que, si ho hem de jut­jar pel premi, Llort ha superat amb nota i que, sens dubte, no farà altra cosa que fona­men­tar encara més una car­rera literària excel·lent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia