De reüll
Esquivar camions
Des que es van alliberar els peatges de les autopistes, la conducció d’un turisme per l’AP-7 s’ha convertit en una veritable cursa d’obstacles a causa del gran volum de vehicles pesants. Accedeixes a la via suposadament ràpida i pocs metres després et topes amb un primer camió. Al segon carril, un camió n’avança un altre i et trobes novament fent una maniobra per superar-lo que t’obliga a situar-te al tercer o al quart carril corrent més del que voldries i amb els ovaris per corbata. Quan per fi t’has situat de nou a la dreta, per on hauries d’anar la major part del temps per motius de seguretat, la història torna a començar. Les dades relatives a l’AP-7 són clares: el març del 2023, el nombre de vehicles havia augmentat del 26%, un percentatge que pujava al 36% en el cas dels camions de gran tonatge. Tots els elements per a una tempesta perfecta en forma d’embussos i accidents. Més enllà de les recomanacions sobre conduir amb prudència, dels reforços dels controls policials i de la millora de la resta de les vies, és incomprensible que, en una situació d’emergència climàtica, les carreteres vagin plenes a vessar de camions carregats de mercaderies mentre que el transport ferroviari d’aquestes representa només el 4% del total (la mitjana a Europa és del 18%).