Tribuna oberta
No totes tenim les mateixes oportunitats!
“Cal agrair iniciatives com la de la Fundació SerGi a l’hora d’oferir orientació, i suport econòmic a joves sense prou recursos
Els estudis, per a nosaltres les joves, sempre han estat una causa d’estrès: entrega de treballs, assolir les notes que suposadament “no ens defineixen” per arribar a les metes dels nostres objectius, decidir quins estudis fer, decidir-los bé i pagar-los. El fet d’escollir una professió és clau per a nosaltres, però avui es fa molt complicat perquè hi ha múltiples opcions i com més opcions, més costa decidir-se.
Totes ens podem equivocar de batxillerat, de cicle o carrera, ja que som joves amb poca experiència i moltes vegades no sabem per on anar. És molt important per a nosaltres poder construir bé el nostre futur, per tant, sentim una gran responsabilitat que al cap i a la fi ens pressiona molt, ja que totes volem escollir una carrera i arribar a tenir una feina que ens realitzi i ens ompli de satisfacció i felicitat. Moltes joves durant aquest camí es desmotiven, de fet, és molt comú ja que a part de les inseguretats també tenim dificultats que ens frenen, és a dir, hi ha estudiants que pateixen una desigualtat en l’accés a l’educació, com per exemple la manca d’accés a internet o escassetat de recursos digitals com un ordinador. Aquestes mancances afecten el rendiment, la participació i el desig de continuar avançant, ja que la desigualtat de condicions no només ens limita econòmicament, sinó que també afecta el nostre benestar emocional, perquè ens fa sentir inferiors pel fet de veure que no tenim les mateixes possibilitats en comparació amb els altres estudiants que tenen famílies que sí que s’ho poden permetre.
A més, la desigualtat econòmica fa que moltes joves es vegin obligades a treballar mentre estudien. Aquesta situació planteja reptes addicionals, ja que és molt difícil compaginar l’estudi amb la feina. Moltes de nosaltres hem de viatjar llargues hores per anar a classe o treballar, o gastar una gran part dels nostres ingressos pagant el lloguer, la qual cosa ens deixa poc marge econòmic per cobrir altres necessitats bàsiques o materials d’aprenentatge.
La realitat és que les nostres circumstàncies econòmiques ens obliguen a prendre decisions difícils i sovint injustes, com ara abandonar els estudis per treballar a temps complet o triar opcions acadèmiques menys costoses però menys alineades amb les nostres passions i talents. Acabem sacrificant el nostre futur educatiu i professional, fet que limita les nostres oportunitats de creixement personal i professional.
A més, a part d’afectar la nostra capacitat d’assolir les nostres fites i objectius també minva la possibilitat de contribuir plenament a la nostra societat amb els nostres coneixements i habilitats. És crucial que es prenguin mesures per fer front a aquestes injustícies assegurant-se que es donin suficients ajuts econòmics, disponibilitat de recursos educatius i oportunitats a cada estudiant, independentment de la seva situació econòmica. Només així podrem garantir que tot el jovent tingui l’oportunitat de construir un futur.
En aquest sentit, i parlo en primera persona, cal agrair les iniciatives com la que realitza la Fundació SerGi a l’hora d’oferir acompanyament, orientació i suport econòmic per a joves que es troben en aquesta situació, a través de petites aportacions que es recullen en la campanya microBeques16+. Us animo a participar-hi i col·laborar-hi.