Tribuna
El futur del Barça
Les commemoracions solen ser bons moments per repensar qui som i on anem i el cas del Barça és eloqüent, ja que és una de les entitats més rellevants del país i, alhora, es mou en el terreny de la màxima immediatesa (els resultats i el joc marquen constantment les anàlisis i crítiques). Així, es fa necessari l’exercici de projecció cap al futur, de mirar-se al mirall, de celebrar les coses bones, de dibuixar les oportunitats. El Barça és un gegant i, com a tal, mereix ser dimensionat i repensat per agafar perspectiva i empenta.
Ben aviat, el Barça celebrarà el seu 125è aniversari i, sens dubte, l’entitat té un passat d’èxits i de resiliència envejable: ho ha guanyat tot i ha sobreviscut a guerres i dictadures i va trobar un relat –el “més que un club”– immillorable. Avui, tothom coneix la identitat catalana i la projecció internacional del Barça a nivell social (la qual va viure el seu esplendor amb l’acord inicial amb Unicef forjant l’eslògan més que un club al món). Ara bé, aquesta narrativa cal omplir-la cada dia de contingut, perquè no perdi l’essència. És fonamental no perdre aquesta força i generar accions socials i solidàries, promovent els drets humans (LGTBI, antiracisme, feminisme) i la democràcia i la projecció de la llengua, cultura i nació catalanes per mantenir i impulsar aquest ADN, una proposta que és absolutament diferencial a la resta d’entitats esportives.
El Barça ha esdevingut el club poliesportiu amb més copes d’Europa (una fita de la qual no s’ha tret el suc mediàtic que mereix), havent estat l’equip que ha tingut més grans futbolistes mundials (Cruyff, Maradona i Messi) i, alhora, havent generat un estil de joc ideat pel mateix Cruyff i perfeccionat per Guardiola espectacular, tenint així un estil propi. El Barça té un potencial increïble esportivament amb la creació de talent propi a través dels equips inferiors, i manté una alta capacitat d’atraure talent extern per complementar els equips esportius. De ben segur, la incorporació dels equips femenins ha dotat el club d’una visió diversa i incloent que cal mantenir amb tota la determinació.
Properament, l’estrena del nou Camp Nou hauria de ser un imant per generar nous ingressos, com també seria cabdal trobar noves fórmules per monetitzar la marca Barça amb els milions de fans que té el club arreu del planeta. L’eix econòmic és un factor determinant i caldria professionalitzar els responsables per liderar una transformació que és urgent i imprescindible per mantenir la salut econòmica i el model de propietat actual dels socis. És vital que l’economia del club funcioni com la part esportiva, ja que al capdavall són vasos comunicants.
¿Serà rellevant el Barça d’aquí a 25, 50 i 75 anys? El més important és que el club segueixi endavant, encarant els nous reptes esportius, socials i econòmics, per seguir sent una entitat clau en l’esport mundial al llarg de les properes dècades, convertint-se en un club igualitari, amb arrels fortes i projecció global, amb múscul financer i èxits esportius. Els reptes com la història viscuda són enormes, però si se saben crear les condicions i els lideratges adequats, el futur del Barça ha de seguir sent triomfant i capdavanter a escala mundial.